לאחר שנפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סיפר הערב (שני) יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לעיתון "רוסיה היום", בראיון ראשון מאז אותה פגישה, כי "יש לנשיא טראמפ רצון לעשות משהו. למעשה, הוא אמר לי שזה יקרה תוך שנה, פחות או יותר. לאחר הפגישה הזו, הנשיא האמריקאי החליט לבקר אצלנו בבית לחם ב-23 במאי ובתקופה הזו יהיו מהלכים". יו"ר הרשות אף הוסיף כי "רב העם בישראל תומך בחלופת השלום".



 "חלף זמנן של האופציות הצבאיות", קבע אבו מאזן, שתיאר את המפגש עם טראמפ כ"חיובי, שכן העברנו לו את הדרישות שלנו. לדעתי, יש לו רצון לפעול להשגת פתרון".



עם זאת, הוא לא חסף ביקורת מרה"מ נתניהו, שלטענתו "לא רוצה ביוזמה הערבית, אלא מעוניין לנרמל את היחסים עם מדינות ערב וזהו". לדבריו, "מדינות ערב לא יסכימו לכך. אנו מתנגדים להיפוך סדר הפעולות ביוזמה".



נתניהו. "לא רוצה ביוזמה הערבית". צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
נתניהו. "לא רוצה ביוזמה הערבית". צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90



בתוך כך, בהתייחסו לשאלת יחסם של טראמפ וחתנו קושנר לישראל, הדגיש אבו מאזן כי "אני מקווה שהצד האמריקני יהיה מתווך הוגן, בלי קשר לרגשות ורצונות". עוד טען יו"ר הרשות כי הנשיא טראמפ התעמק בשאלותיו והראה "שיש לו תחמושת" בנושאים שהעלה בפניו, הקשורים לסוגיה הפלסטינית.



כזכור, בתום הפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר טראמפ נשמע אופטימי במיוחד לגבי מו"מ עתידי בין ישראל לרשות הפלסטינית: "אנחנו הולכים להתחיל תהליך. דיברתי עם ראש הממשלה נתניהו ומנהיגים ישראלים גדולים אחרים. נוביל לשלום". עוד אמר הנשיא, כי תמיד שמע שזאת העסקה הכי קשה. בואו נראה אם אפשר להעמיד אותם על טעותם".



כמו כן, השליח הנשיאותי ג'ייסון גרינבלט, ששוחח עם נציגים משני הצדדים, הגיע למסקנה שאם יידרש נתניהו לקבל החלטות קשות ולשתף פעולה עם הנשיא ב"דיל האולטימטיבי" שהוא שואף להביא לצדדים במזרח התיכון, הוא יוכל להרחיב את הממשלה ולממש את תוכנית המגירה הישנה שעליה דן בשנה האחרונה עם יצחק הרצוג.



אבן מאזן מוכן ל"חילופי שטחים מינימליים"


מלבד זאת, מסתמן כי יו"ר הרשות "מוכן לחילופי שטחים מינימליים" לאורך הקו הירוק, כך לפי נבית שעת, יועצו של עבאס למדיניות חוץ, בראיון לג'רוזלם פוסט.



"הוא לא שינה את דעתו", אמר שעת, שהוסיף כי "הוא אדם גמיש". לדבריו, מדובר בחילופי שטחים בין ישראל לפלסטינים שבמסגרתם שני הצדדים יסכימו על שינויים לגבולות בתקופה של לפני 1967. בפועל, חילופי השטחים הללו יאפשר לישראל לשמור על חלק מההתנחלויות בשטחה ולפלסטינים לספח שטחים ישראלים.



עם זאת, לטענת שעת חילופי השטחים שעליהם מדבר אבו מאזן הם לא אלה שעליהם דיברו ממשלות ישראל בעבר. לדבריו, עבאס תומך בחילופים "מינימליים הכוללים שטחים שוויים בגודלם".