נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס היום (שלישי) למשבר בין ישראל לטורקיה ולדבריו של הנשיא הטורקי ארדואן ואמר: "לאחרונה שמענו אמירות התוקפות את ישראל על בניית חיים יהודיים בירושלים. לאלו האומרים זאת אזכיר שב-150 השנים האחרונות קיים רוב יהודי בירושלים. אפילו תחת האימפריה העות'מאנית היה רוב יהודי בירושלים. תחת ריבונות יהודית, הוספנו לבנות ולבסס את ירושלים, בירתה הנצחית של העם היהודי". 



במפגש עם הארכיבישוף ה-105 של קאנטרברי ג'סטין וולבי ריבלין הוסיף הנשיא: "אין ספק כי ירושלים היא מיקרוקוסמוס ליכולת שלנו לחיות יחד, ואנו נמשיך להבטיח חופש דת לכל הדתות והמאמינים".


הנשיא הדגיש את מחויבותה של ישראל להביא לסיום הסכסוך בין ישראל והפלסטינים, וציין כי הדרך היחידה להגיע להסכם דורשת בניית אמון בין הצדדים: "זוהי משימה משותפת לכל מי שדואג לרווחת תושבי הארץ הזו. אסור לנו לאפשר קולות המחנכים לשנאה או קוראים לחרם כדי לפלג בין העמים. עלינו למצוא דרך לחבר, אני מאמין כי בכוחה של האמונה לעשות זאת".

ארדואן. "אנטישמי שמעוניין להקים אימפריה עות'מאנית על בסיס אידיאולוגיית האחים המוסלמים. צילום: רויטרס
ארדואן. "אנטישמי שמעוניין להקים אימפריה עות'מאנית על בסיס אידיאולוגיית האחים המוסלמים. צילום: רויטרס


הבוקר תקף גם שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון את נשיא טורקיה ארדואן בגל"צ בעקבות הצהרותיו האחרונות שכללו קריאה למוסלמים "למנוע את ייהוד ירושלים" והכרזה לפיה "ישראל רוצחת ילדים". לטענת יעלון, "ארדואן הוא "אנטישמי שמנסה להקים אימפריה עות'מאנית על בסיס האידיאולוגיה של האחים המוסלמים". הוא הוסיף כי "יש לנו עסק עם אחד ממובילי הזרמים האסלאמיים שקוראים להגמוניה אזורית, וכזה המתחרה עם האיראנים. יש פה אתגר למדינת ישראל ולעולם המערבי".

"הסכם הפיוס עם טורקיה נחתם כשהייתי בממשלה", סיפר יעלון, שהוסיף: "אני הובלתי את המו"מ עם הטורקים וארדואן התעקש על כל מיני דברים. לא שלטתי על כל מרכיבי ההסכם, אבל אחד הדברים שעדיין נמשך מאז הוא התארחותה של מפקדת החמאס באיסטנבול. לצערי, אחד הדברים שאצלנו שכחו הוא שלמרות שנאמר למשפחות גולדין ושאול שיהיה הסכם לגבי בניהם, זה נשכח. למעשה, ברגע האחרון המשפחות העלו את זה, ולאחר מכן ארדואן התראיין והוא לא ידע בכלל על מה מדובר. זו גם הייתה טעות שלנו שלא העלינו את הנושא מוקדם יותר".