שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב התייחסה למכתבה של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר ואמרה:



"המשנה ליועמ"ש דינה זילבר צריכה להיות הראשונה לדעת, כי מוסדות תרבות כמו כל מוסד אחר במדינה מתוקנת, אינם רשאים לעבור על החוק.



לכן, כל תלונה שתגיע לשולחני כנגד מוסדות תרבות המסיתים כנגד חיילי צה"ל ופוגעים 'בשם האמנות' בערכי מדינת ישראל וסמליה – תיבדק ביסודיות על ידי הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשרדי, אני מצפה מדינה זילבר שתירתם למשימה זו ובוודאי שלא תתן גיבוי לפעולות לא חוקיות אלו"



בנוסף נמסר ממשרד התרבות והספורט, כי גם על פי החוק הקיים, המדינה חייבת לקנוס מוסדות תרבות הפוגעים בערכי המדינה, כפי שנקבע בחוק יסודות התקציב, ולכן המשרד ימשיך לבדוק תלונות רלוונטיות על מנת לעמוד בדרישות הצודקות של חוק זה.רגב, לקרוא מראש מחזות, והפניות שלה לרשויות מקומיות בדרישה למנוע אירועים - אינן חוקיות. כך עולה מחוות דעת שכתבה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין דינה זילבר, לבקשת האגודה לזכויות האזרח. "מדובר בהצטברות מדאיגה של מקרים המעבירים מסר בעייתי, כי פעילותם של מוסדות התרבות והיוצרים נבחנת כל העת תחת עינה הפקוחה של המדינה, כי הם נתונים לפיקוח וניטור מתמידים מטעם השלטון, בחינה היורדת לשורשו של חופש הביטוי", כתבה זילבר. "מסר זה מתעצם ביתר שאת נוכח תכיפותן של פניות אלו".



היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עורך הדין דן יקיר, פנה לזילבר ודרש להבהיר לשרת התרבות כי היא "מהלכת אימים על ראשי רשויות ועל מוסדות תרבות, בכך שהיא מבקשת לשלול מימון ממי שמעז לקיים אירוע שתוכנו לא מוצא חן בעיני השרה", על פי האגודה. בעקבות הפנייה, המשנה ליועץ פנתה לשרה רגב והבהירה לה, בשם היועץ, כי אכן לא ניתן למנוע מימון עקב תוכן היצירות המוצגות והאירועים המתקיימים במוסדות.



"פנינו לשרת התרבות והספורט והבהרנו לה כי במצב המשפטי הקיים, לא ניתן למנוע מימון בתחום התרבות מחמת תוכן היצירות המוצגות והאירועים המתקיימים במוסדות אלה", כתבה זילבר ליקיר. "גם תמיכה ציבורית הניתנת על-ידי הרשויות המקומיות כפופה לעקרון זה".



עו"ד דינה זילבר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
עו"ד דינה זילבר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



זילבר הבהירה כי "שרת התרבות, ככל אדם, רשאית ואף זכאית להתבטא באופן ציבורי ולהביע עמדותיה כחלק בלתי נפרד משיח ציבורי לגיטימי ומותר. עם זאת נדרשת זהירות ותשומת לב באבחנה בין הבעת עמדה אישית או ציבורית כנבחרת ציבור שהינה ודאי לגיטימית לבין יצירת מצג מטעה או מבלבל לפיו פניות השרה המבקשות למנוע אירועי תרבות מסוימים בשל תוכנם, נאמרות 'בתפקיד', לכאורה מכוח תפקידה וסמכותה.



"פניות מסוג זה המופנות לרשויות מקומיות, מוסדות ציבור או גורמים אחרים, המתייחסות לתוכן פעילויות התרבות, יוצרות את הרושם כי התמיכה במוסדות הרלוונטיים עלולה להיפגע או הינה "על תנאי" בתוכן קונקרטי ותלויות בהתאמתו למצב הרוח השלטוני, הינן בלתי לגיטימיות ויש להימנע מהן. זאת, בשל האפקט המצנן על חופש הביטוי בתחום האומנות והתרבות בו קיימת חשיבות מיוחדת לשימורו של מרחב חופשי המאפשר שיח פלורליסטי והצגה של דעות רבות ומגוונות ומבלי שיש בידי השרה מקור סמכות לדרישות מאין אלו".


שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב התייחסה למכתבה של המשנה ליועמ"ש ואמרה: "המשנה ליועמ"ש דינה זילבר צריכה להיות הראשונה לדעת, כי מוסדות תרבות כמו כל מוסד אחר במדינה מתוקנת, אינם רשאים לעבור על החוק. לכן, כל תלונה שתגיע לשולחני כנגד מוסדות תרבות המסיתים כנגד חיילי צה"ל ופוגעים 'בשם האמנות' בערכי מדינת ישראל וסמליה – תיבדק ביסודיות על ידי הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשרדי, אני מצפה מדינה זילבר שתירתם למשימה זו ובוודאי שלא תתן גיבוי לפעולות לא חוקיות אלו".
 
בנוסף נמסר ממשרד התרבות והספורט, כי גם על פי החוק הקיים, המדינה חייבת לקנוס מוסדות תרבות הפוגעים בערכי המדינה, כפי שנקבע בחוק יסודות התקציב, ולכן המשרד ימשיך לבדוק תלונות רלוונטיות על מנת לעמוד בדרישות הצודקות של חוק זה.