ח"כ בצלאל סמוטרץ’ (הבית היהודי) פנה היום (שישי) במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בו קרא לו לא לאפשר את ביקור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ברחבת הכותל ללא ליווי ישראלי וקרא לחברי הכנסת להתייצב ברחבת הכותל בעת הביקור כדי להבהיר למי שייך המקום. "יובל שנים לאיחודה של ירושלים ויומיים בלבד לפני היום שבו תציין מדינת ישראל את יום ירושלים אני קורא לך שלא להסכים לכך", כתב סמוטריץ’ לנתניהו.



"יש גבול לרמיסת הכבוד הלאומי שאנו יכולים להסכים לו. ירושלים והכותל המערבי וזיקתם הבלתי מעורערת לעם ישראל ולמדינתו המתחדשת מצויים בקונצנזוס ברוב גדול של החברה הישראלית והרוב הזה יעניק לך ללא כל ספק גיבוי במהלך הזה", המשיך במכתבו, "לא יתכן שדווקא מצד ידידתנו הגדולה יבוא הערעור בדבר זכותנו על הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו. דווקא מול ידידים יש מקום להצבת גבולות ולעמידה על עקרונות וגאווה לאומית", כתב עוד סמוטריץ' וביקש מראש הממשלה להבהיר לנשיא ארצות הברית כי לא יאפשר את קיום הביקור בכותל ללא ליווי ישראלי רשמי.



ילווה בעל כורחו? דונלד טראמפ, צילום: Getty Images
ילווה בעל כורחו? דונלד טראמפ, צילום: Getty Images



"לשמור על כבודה של ישראל"



סמוטריץ’ גם הודיע כי "ככל שייקבע ביקור של הנשיא בכותל ללא ליווי ישראלי בכוונתי לקרוא לחברי הכנסת להשתמש בחסינות שלהם ולהתייצב בכותל ביחד עם פמליית נשיא ארצות הברית על מנת להבהיר לעולם למי שייך המקום ולשמור על כבודה של ירושלים ועל כבודה של מדינת ישראל". במקביל פנה ח"כ סמוטריץ’ ליועץ המשפטי לממשלה וליועץ המשפטי לכנסת וביקש מהם להבהיר לגורמי הביטחון שיאבטחו את ביקור הנשיא כי בהתאם לחוק החסינות לא ניתן יהיה למנוע מחברי כנסת שיחפצו בכך להיכנס לרחבת הכותל בעת שטראמפ יבקר שם.



כזכור היועץ לביטחון לאומי של טראמפ הודיע בעקבות הסערה שעוררו דבריו של אחד מחברי צוות ההכנה של טראמפ כי הנשיא יבקר ברחבת הכותל ללא ליווי של מנהיגים ישראלים מאחר והביקור מוגדר כביקור פרטי.