ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (ראשון) באירוע לציון 50 שנה שחרור ירושלים והתייחס לביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שייערך מחר. "מחר נקבל כאן בירושלים ידיד אמת של מדינת ישראל את הנשיא טראמפ ורעייתו מלניה", והוסיף כי אין מחלוקת למי שייכת העיר באמת: "לפני חמישים שנה שבו בנים לגבולם לפני חמישים שנה נרפא פצע היסטורי לפני חמישים שנה חזרנו ללב בירתנו ולארצנו ולפני חמישים שנה לא כבשנו, אלא שחררנו. ירושלים חוברה לה יחדיו ואני אומר לעולם היום ירושלים הייתה ותמיד תהיה בירת ישראל". 
בנאום שנשא ראש הממשלה בעיר העתיקה הזכיר נתניהו את פתיחת מלחמת ששת הימים. "לעולם נזכור את הרגעים לפני יובל שנים. בבוקר הראשון של הקרבות, התעוררתי לא רחוק מכאן לקול נפץ אדיר, מיהרתי לעלות לגג וחזיתי בפגזים הירדנים שנפלו ברובם בשטחים פתוחים וחלקם פגעו בבתים. נאצר איים, גם ירדן וסוריה היו עימו, עמדנו כשגבנו אל הקיר ועמדנו עם אחד עורף וחזית". אמר ראש הממשלה
נתניהו הוסיף: "צה"ל נלחם בגבורה גבוהה וביום השלישי למלחמה הידיעה כי הר הבית וירושלים בידינו גרמה להתרוממות רוח שהייתה כבירה,  הרגשות גאו מכל עבר והחזירו אותנו לימי דוד ושלמה".

ראש הממשלה דיבר על הזכות של ישראל על בירתה: "לא דבקותנו בירושלים דורשת הסבר, אלא הניסיון המחפיר להפקיע מידינו את הזיקה לירושלים ואת הריבונות בירושלים. איפה היו אונסק"ו ודומיו כשבמשך 19 שנים נשללה מאיתנו זכות הגישה החופשית לקודשי עמנו? מדוע לא נשמע קולם כשבירושלים המזרחית נותץ כל זכר לקיום היהודי? ובכן מול מפגן הצביעות הזה, שמגיע לצערי לשיאים הזויים, אנחנו נמשיך להתעקש בכל כוחנו על האמת: ירושלים הייתה מאז ומקדם בירתו הלאומית של עם ישראל בלבד, ולא של שום עם אחר.

נתניהו הוסיף: "איננו צריכים לתרץ את נוכחותנו בירושלים. איננו חייבים על כך שום התנצלות. אנחנו נמצאים בירושלים בזכות, זכות שאין גדולה ממנה, והזכות הזאת רק מקבלת חיזוק מהיותנו המדינה הדמוקרטית האמיתית היחידה במזרח התיכון.

הנשיא ריבלין: "מי שמדבר על ביתור ירושלים מביא עליה לאסון"


נשיא המדינה, ראובן ריבלין נאם מוקדם יותר הערב בטקס ואמר: "לפעמים אני שומע שמדברים על 'בעיית ירושלים'", והוסיף: "ירושלים איננה בעיה, ירושלים היא הפתרון. ישנם חולמי פתרונות מדיניים המנסים לעשות 'משפט שלמה', לחתוך את העיר איברים-איברים. אבל מי שמדבר על ירושלים כמנתח, מי שמדבר על ביתורה של העיר, מביא עליה ועל תושביה אסון, ומחזיר אותה לימי שפלותה ועליבותה". 


"כבר שנים ארוכות מנסים לערער את היסודות של ירושלים, מעולם לא הפסיקו", הדגיש הנשיא ואמר: "גם עכשיו בוועידת אונסק"ו מנסים לשכתב את ההיסטוריה, לקבוע כי 'אין לנו קשר אל העיר'. לכל אלה המקטרגים על ירושלים יש לנו תשובה אחת: את ירושלים כבר שרפו ושברו וניתצו והספידו אבל היא קמה ושבה אל בניה, פותחת את שעריה לאלפי המאמינים בני הדתות השונות."



הנשיא התייחס לאחריות הריבונית הנובעת מאיחוד העיר: "ירושלים מאוחדת לא נבנית במילים, היא נבנית במעשים. אם אנחנו אומרים לעולם כולו שירושלים היא אחת, ושאת ירושלים אי אפשר לחלק, חלילה לנו מלחלק אותה בעצמנו. כל המביט בירושלים היום, אינו יכול שלא לראות שבין מערבה של העיר למזרחה עדיין פעורה תהום. ריבונות בירושלים משמעותה אחריות על כל ירושלים", הנשיא ציין: "ממשלת ישראל המשקיעה השקעה אדירה וראויה לציון ולשבח בירושלים, מוכרחה בעת הזאת להישיר מבט אל המציאות במזרחה של ירושלים. על ממשלת ישראל ועיריית ירושלים, לקבל החלטה אמיצה ונחושה להתחיל במסע הארוך של איחוד העיר הלכה למעשה."



"בחלוף חמישים שנה, עלינו לשלב כוחות ליצירת תכנית רב שנתית לאיחודה של העיר", סיים הנשיא את דבריו: "תכנית זו מבטאת את חובתנו לא רק כלפי תושבי מזרחה של העיר, אלא כלפי כל תושביה, וכלפי בירתנו, בירת הנצח המאוחדת."