נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש הערב (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במלון המלך דוד בירושלים. "אני מתכוון לחזק את הידידות הגדולה בין המדינות", אמר טראמפ, "אני מתכוון לפעול נגד ההשפעה הרעה של איראן על האזור". בנוסף לכך, הוא התייחס לפרשת הדלפת המידע המודיעיני לרוסיה ואמר: "לא הזכרתי את ישראל בשיחתי עם שר החוץ הרוסי".



בסיום פגישתם המשיכו השניים לבית ראש הממשלה לארוחת ערב, שם נתנו בני הזוג נתניהו לבני הזוג טראמפ תנ"ך בן 150 שנה וערכו יחד סיור קצר במעון. שרה נתניהו הציגה לזוג טראמפ את בנה יאיר שאמר להם: "אני מעריץ גדול. אני יכול להזדהות עם מה שעובר על בנכם בארון, הייתי בגילו בכהונה הראשונה של אבי". לאחר מכן נשאו שני המנהיגים הצהרה משותפת. נתניהו פנה לטראמפ ואמר לו: "אנחנו מגנים על הנוצרים יותר מכל אחד אחר באזור, העם בישראל מריע לך שהלכת לכותל. אני מודה לך על המחויבות שלך לביטחון, לעתיד ולרווחת ישראל  ומעריכים את החלטתך הנועזת לפעול נגד נשק כימי בסוריה". "לראשונה בחיי אני רואה סיכוי אמיתי לשינוי", הוסיף.




לאחר מכן נאם דונלד טראמפ ואמר: "התרגשתי מהביקור בכותל. אנחנו יותר מחברים, אנחנו בני ברית אמיתיים. יש כיום יותר הזדמנויות מאי פעם, אנחנו חייבים לנצל את ההזדמנות. ראיתי סימנים מעודדים שאנחנו יכולים להשיג שלום באזור. אני מעודד שמנהיגי ערב התחייבו להילחם בטרור, נתמוך בכל מדינה שתפעל לעקור את האידאולוגיה הקיצונית. רמה חדשה של שיתוף פעולה אפשרית וזה יקרה. אני מודה לרה"מ שמוכן לזה".





מוקדם יותר הפך היום טראמפ לנשיא האמריקאי הראשון שמסייר בעיר העתיקה בירושלים במהלך כהונתו, כאשר הטמין פתק בין אבני הכותל המערבי – ללא נוכחות של גורמים ישראליים רשמיים למעט רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ.




הנשיא טראמפ וראש הממשלה. צילום: קובי גדעון, לע"מ
הנשיא טראמפ וראש הממשלה. צילום: קובי גדעון, לע"מ





לאחר פגישתו של טראמפ עם הנשיא ראובן ריבלין, הגיעה השיירה הנשיאותית המאובטחת לשער יפו בכניסה לעיר העתיקה. על אף החום ששורר בעיר, עשו הנשיא ורעייתו מלניה את דרכם ברגל בסמטאות העיר, דרך הוויה דולורוזה, אל כנסיית הקבר ברובע הנוצרי. הם התקבלו על ידי בני הזוג התקבלו על ידי נציגים של הכנסייה הקתולית, הכנסייה הארמנית והכנסייה היוונית-אורתודוכסית ולאחר מכן קיימו תפילה במקום שבו על פי האמונה הנוצרית קבור ישו.





לאחר מכן, עשתה השיירה את דרכה לעבר הכותל המערבי, הפעם הראשונה שבה נשיא ארצות הברית מכהן מהגיע למקום הקדוש ביותר לעם היהודי. רב הכותל שמואל רבינוביץ, וראש הקרן למורשת הכותל סולי אליאב קיבלו את פניהם של הנשיא שחבש כיפה, של הגברת הראשונה, של בתו היהודייה של הנשיא איוונקה טראמפ-קושנר ובעלה ג'ארד קושנר.




נתניהו וטראמפ בקבלת הפנים בנתב"ג. צילום: אבי אוחיון, פלאש 90
נתניהו וטראמפ בקבלת הפנים בנתב"ג. צילום: אבי אוחיון, פלאש 90





המשפחה הנשיאותית קיבלה הסבר קצר על ההיסטוריה של הכותל המערבי, ולאחר מכן ניגש הנשיא לאבני הכותל, נשא תפילה קצרה, הניח פתק בין האבנים ונישק אותן. במקביל, ביקרו הגברת הראשונה ובתו של הנשיא בחלק הנשים של הכותל, שם נראתה איוונקה טראמפ מוחה דמעה בעוד איוונקה טראמפ הניחה את ידיה על האבנים. בתום הביקור הקצר, שנמשך כרבע שעה ובסיומו חתם הנשיא בספר המבקרים של הכותל, עזבה השיירה את העיר העתיקה.



מאחר שהסיור בעיר העתיקה הוגדר כאירוע פרטי, לא הצטרפו בכירים ישראלים לנשיא טראמפ, למעט רב הכותל. בלשכת העיתונות הממשלתית ציינו כי הבית הלבן הוא שתיאם את כל הביקור ההיסטורי ועל כן גם לעיתונאים הישראלים לא התאפשר לסקר את הביקור מקרוב.



האבטחה לקראת הביקור בעיר העתיקה הייתה חסרת תקדים. מחסומים הוקמו באזור שער יפו, כולל המעבר מכיוון שדרת ממילא, כאשר כוחות משטרה גדולים הוצבו במקום. גם בתוך העיר נאלצו תושבים לפנות את בתיהם שהיו לאורך המסלול, בעוד שנחסמה העלייה למבנים שצופים לעבר הכותל המערבי.



עשרות בני אדם המתינו לשיירה הנשיאותית מתחת למגדל דוד, בהם תלמידי ישיבה ותיירים אמריקאים, שחלקם נשאו שלטים שעליהם נכתב "טראמפ" וכובעים עם הסיסמה של הקמפיין "להפוך את אמריקה לגדולה מחדש". בשלב מסוים, הפכה האווירה במקום לסוריאליסטית כאשר אדם נעמד במקום והחל לקרוא "ישו הוא המשיח", ונענה בקריאות "לך הביתה" מצד תלמידי הישיבות שגם פתחו סביבו בריקודים תוך שירה "עוד אבינו חי". למרות המתח, האירוע עבר ללא עימותים פיזיים.