מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בתום דיון סוער וברוב של 56 מתנגדים מול 11 תומכים הצעת חוק של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) להפוך את "יום הנכבה" ליום זיכרון ממלכתי. שרת התרבות והספורט, מירי רגב, שהשיבה בשם הממשלה כינתה את הצעת החוק "שקרית והזויה" ואמרה: "מה שאתם מכנים 'נכבה', אסון, הוא יום של צדק היסטורי נדיר. יום שבו ניצחו האמת את השקר, הטוב את הרע, הצדק את העוול".



"היום בדיוק לפני 50 שנה השלמנו את מה שלא גמרנו ביום שאתם מכנים בשקר 'יום הנכבה', בששת הימים השלמנו את מלחמת העצמאות - בשחרורה של ירושלים, בירתנו הנצחית, בשחרורם של המקומות הקדושים לנו. חג שמח ירושלים, חג שמח לעם ישראל בארץ ובתפוצות", קראה רגב.



היא קראה לעבר מציעי החוק: "נכון, אתם רציתם שזה ייגמר אחרת, גייסתם בששת הימים כמו ב-48 את כולם, את כל צבאות ערב, את כל הכנופיות, כדי לחסל את ישראל, דמיינתם בדמיון המפותח שלכם שהדברים של נאצר במסיבת העיתונאים יתממשו, שכיכר מלכי ישראל תהפוך לבית קברות המוני. זה לא קרה וגם לא יקרה. ירושלים המאוחדת תישאר בירתנו וגם מכונת התעמולה השקרית שאתם מפעילים כבר עשרות שנים תיעלם".



"את מה בדיוק אתם רוצים שנציין ב-15 למאי? את החלום הערבי הזה של גירוש היהודים, החלום שנכזב במלחמת השחרור?! תאמרו את האמת, אל תכבסו את המילים, ללא 'הנַכְּבָּה', רחובות תל אביב, חיפה, ירושלים, וכל מקום אליו הייתם מגיעים כמנצחים, היו מהדהדים בצרחות 'איטבח אל יהוד' ובזעקות האימה של הנטבחים", הוסיפה השרה.



"אולי אנחנו צריכים להתייחד בדקות דומיה כפי שהצעתם עם שאיפותיו של גנרל הס''ס - המופתי חאג' אמין אל-חוסייני? אותו אל-חוסייני שקיבל ישירות מהיטלר את אות הגנרל. זה שכבר ב-1934 ייסד את תנועת 'הצופים הנאצים' בארץ ישראל, ושאירח בה את הצורר אייכמן בכדי לתכנן את ה'פתרון הסופי' ליהודי ארץ ישראל", שאלה רגב.




"אלף שמלות לא מגיעות לאותנטיות של כאפייה פלסטינית"




היא גם הקניטה בדבריה את חברי הכנסת הערבים ואמרה "כמו שאתם יודעים חבריי חברי הכנסת הערביים, החיים כאן הם גן עדן עלי אדמות לכל המיעוטים הגרים בה. לא ככה אחמד? לא ככה אוסאמה? איפה אתם רוצים לגור? את האמת, בלי שקרים, בלי תעמולה. איפה אתם רוצים להיות חברי פרלמנט? בעזה? בדמשק? בבגדד? נו נראה אתכם".




רגב עם השמלה בפסטיבל קאן. צילום: אלי סבתי
רגב עם השמלה בפסטיבל קאן. צילום: אלי סבתי





ח"כ טיבי אמר לשרה רגב: "את בנאום שלך מכחישת נכבה ואת קיומו של העם הפלסטיני ואני כאן כדי לומר לך ולכל מי שחושב כמוך שכל האנשים שאת מדברת אליהם כאן הם ילידים גאים של המולדת הזאת. יש הבדל בין מולדת למדינה. אנחנו לא באנו לכאן לא בספינה ולא במטוס, אנו מלח הארץ".



טיבי גם התייחס לשמלה שלבשה השרה רגב בפסטיבל קאן ואמר: "שמלה עם ציור פרובוקטיבי לא תקבע נרטיב שקרי כי גם אלף שמלות כאלה לא מגיעות לאותנטיות של כאפייה פלסטינית אחת". הוא הוסיף כי העם הפלסטיני לא יוותר על מדינה פלסטינית ועל מזרח ירושלים כבירתה. "במזרח התיכון חובשי הכאפייה שרוצחים אחד את השני לא יכתיבו כלום", השיבה לו רגב והוסיפה: "אתם מבקשים לציין יום זה כיום אבל. טיבי, בשבילך צריך להוסיף פרק בסיפור כיפה אדומה, שבו הזאב מבקש מכיפה אדומה להתאבל על שלא הצליח לטרוף אותה". כאמור, בסופו של הדיון נדחתה הצעת החוק ברוב קולות.