חשש במפלגת העבודה: בעקבות גל עתירות על זיופים בספר הבוחרים של מהפלגה לא יהיה מנוס מלדחות את הפריימריז לראשות המפלגה שאמורות להתקיים ב-4 ליולי. היום (חמישי) שלח יו"ר המפלגה יצחק הרצוג תשובה מטעמו לעתירה בה הוא כותב כי "על פי העתירה על פניו קיים יסוד לחשד כי ספר הבוחרים נגוע בזיוף והונאה. הראיות לכאורה שצורפו לעתירה מצביעות אף הן על אפשרות סבירה שבספר הבוחרים נכללים רבים שאינם באמת חברי מפלגה ושכל ייעודם הוא לשמש כבוחרים פיקטיביים". 



שני מתמודדים לראשות העבודה השר לשעבר אבי גבאי ודינה דיין עתרו השבוע למוסד לבוררות של המפלגה בדרישה לפתוח בחקירה מידית כדי לבדוק תלונות על זיופים במפקד החברים תוך שהם מביעים חשש כי ספר הבוחרים של המפלגה נפרץ ופרטיהם של מתפקדים רבים שונו. העתירות הוגשו נגד מפלגת העבודה ונגד מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני וגם כל אחד מהמועמדים לראשות המפלגה נתבקש להשיב על העתירות.



הרצוג הוסיף היום בתגובה לעתירה כי "תוצאות הבחירות אמורות לשתף בסיס אמון הדדי בין חברי המפלגה ואת רצונם האמיתי של רוב חברי המפלגה. טוהר הבחירות הוא ערך עליון בחיי מפלגה. ספר בוחרים נגוע משמעו שלילת לגיטימיות מתוצאות בחירות".



אבי גבאי. עתר בדרישה לפתוח בחקירה כדי לבדוק את התלונות על זיופים. צילום: יוסי אלוני
אבי גבאי. עתר בדרישה לפתוח בחקירה כדי לבדוק את התלונות על זיופים. צילום: יוסי אלוני



יו"ר הקואליציה הבהיר כי "עריכת בחירות על פי ספר בוחרים נגוע תוצאתה פגיעה מהותית באחדות המפלגה וקיימת חשיבות והכרה בתוצאות הבחירות על ידי כל המתמודדים".



הרצוג הדגיש כי לא ניתן להתעלם מהאתגר העצום אשר מציגות העתירות וכי על ההיקף הניכר של מקרים המונחים על שולחן המוסד לבירור עתירות יוצר את הרושם שמדובר בעניין חריג ביותר. לדבריו נראה כי עיקר הראיות מתמקד במתפקדים חדשים יחסית.



על כן אומר הרצוג אין ברירה אלא לפתוח לאלתר בחקירה יסודית החלטית ומהירה על מנת לנקות את ספר הבוחרים מכל פגם. לדבריו יש להעביר את העניין לחקירה מקצועית. עוד אמר הרצוג כי חשוב גם שהחקירה תושלם במהירות ובהקדם על מנת שניתן יהיה לקיים את לוח הזמנים שנקבע למערכת הבחירות. בסיום תשובתו אמר הרצוג כי "אם תוצאות החקירה ייעלו כי מדובר בכוונה או בשיטה לא יהיה מנוס להכניס לתמונה גם את משטרת ישראל".



עמירם לוין: יש לפסול כל מתפקד שקיים לגביו חשד לזיוף


האלוף במילואים (במיל') עמירם לוין, המתמודד אף הוא לראשות מפלגת העבודה, פנה הערב במכתב דחוף לוועדת הבחירות במפלגת העבודה בדרישה לפסול מתפקדים שלגביהם קיים חשד שהתפקדו שלא כחוק ובניגוד לכללים. כמו כן, הוא דרש ממנגנון המפלגה והמתמודדים לשמור על טוהר הבחירות וכבודה של המפלגה.



"הגיעה השעה שמפלגת העבודה תחדל מהפלגנות, הסכינאות והסכסכנות שמאפיינים לצערי חלקים ממנה בשנים האחרונות. ההיסטוריה לא תסלח לאף אחד, שבניסיון לחזק מעמדו, לוקח חלק בחיסולה של מפלגת העבודה".



לוין התייחס אף לניסיונות גורמים להיאחז בעניין בכדי לדחות את מועד הפריימריז והוסיף: ״כלל זה חל גם על מועד הפריימריס שנקבעו כדין, ומאחר שנקבעו והמועמדים נערכו בהתאם - אין ואסור לשנותם״.



גורמים בסביבתו של לוין הוסיפו כי הוא התייצב למירוץ בידיים נקיות ונמנע מלהתערב לאורך כל הדרך בקביעת מועד הבחירות, קביעת מועד סגירת רשימות המתפקדים ואף לא אם הפריימריז יהיו פתוחים או לא.