היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, שיגר היום (שלישי) מכתב לחברי הכנסת ובו הזהיר אותם מההשתתפות בהפגנות שנאסר לקיימם ליד ביתם הפרטי של אישי ציבור, כפי שנקבע בפסיקה של בית המשפט העליון. המכתב שוגר בעקבות שאלות שקיבל ינון מחברי הכנסת האם חסינותם נשארת בתוקף גם אם ישתתפו בהפגנות שמתקיימות בשבועות האחרונים מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.



"לחברי כנסת, ככל אזרח, אסור להשתתף בהפגנות לא חוקיות והחסינות העניינית לא תחול על השתתפות בהפגנה שמלכתחילה לא ניתן לה היתר", כתב ינון במכתב לחברי הכנסת. "עם זאת, בשונה מאזרחים אחרים, חוק החסינות אינו מאפשר לעצור או לעכב חברי כנסת גם אם הם משתתפים בהפגנה לא חוקית".



כזכור, בג"צ אסר על מפגינים למחות מול ביתו של מנדלבליט אולם ההפגנות ממשיכות להתקיים ברחבת הקניון בפתח תקווה סמוך לביתו והביאו לעימותים עם המשטרה, ובעקבותיהם נעצרו מספר מפגינים ובהם מני נפתלי. בחלק מההפגנות נטלו חלק גם חברי כנסת ובהם יואל חסון, איילת נחמיאס ורבין, מיקי רוזנטל ואחרים.



מני נפתלי נעצר בהפגנה מול בית היועמ"ש. צילום: דורון צברי



בהתייחסו להחלטת בית המשפט, כתב ינון כי בית המשפט עמד על הצורך לאזן בין זכות היסוד להפגין ולמחות כנגזרת מחופש הביטוי, לבין הזכות לפרטיות והפגיעה בעובד ציבור, משפחתו ושכניו הנגרמת כתוצאה מהפגנה המתקיימת סמוך לביתו.



"עתה יש חברי כנסת הטוענים נגד אופן יישומו של פסק הדין על-ידי המשטרה שאסרה את קיום ההפגנות סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה, ומבקשים למחות על הפגיעה, המוגזמת לדבריהם, בזכות להפגין, זאת על-ידי השתתפותם בהפגנות הנערכות בסביבת מגוריו של היועץ המשפטי לממשלה גם אם לא אל מול ביתו", כתב ינון שכאמור קבע כי לח"כים אסור להשתתף בהפגנה לא חוקית אך הבהיר כי למרות זאת בשל חסינותם, לא ניתן יהיה לעצור או לעכב אותם לחקירה.



"חופש ההפגנה - מהזכויות הבסיסיות ביותר"



בעקבות חוות הדעת שפרסם ינון אמרה חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ): "חבל שיועמ"ש הכנסת מזדרז להעמיד את עצמו בעדת המגבילים את חופש ההפגנה - מהזכויות הבסיסיות ביותר. המכתב שלו מכיל פרשנויות ידועות וישנות בנושא החסינות אבל כל הדיון הזה לא רלוונטי למצב בו המשטרה לוקחת לעצמה חירות לאסור הפגנות וחמור מכך, להכות ולעצור מפגינים. אנו - כחברי כנסת וכאזרחים - נמשיך למלא חובתנו כנבחרי ציבור לעמוד לצד חופש ההפגנה והמחאה האזרחית".



חבר הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני): "עמדת יועמ"ש הכנסת מוכרת לי ואני מקבל אותה ודווקא בשל כך ויחד עם החלטת בג"צ יש לאפשר למפגינים להפגין במתחם הקבוע שבו הם נמצאים בכל מוצאי שבת שאינו מול ביתו של היועמ"ש ובמרחק של מאות מטרים מביתו. בעיניי למנוע לחלוטין הפגנה במרחב השכונתי, ובפתח תקווה בכלל זו פגיעה משמעותית בחופש הביטוי ובדמוקרטיה הישראלית". 



חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) אמרה: "על היועץ המשפטי לכנסת להגן על זכות המחאה וחופש הביטוי של חברי הכנסת, ועל רצונם להביע מחאה אזרחית לגיטימית. אין ספק כי חברי וחברות הכנסת הם שומרי חוק וככאלה הם מקיימים את החלטות בית המשפט. ההפגנה במוצ"ש הייתה חוקית ולא סתרה את הוראת בית המשפט, אך לצערי פרשנות המשטרה להחלטת בג"צ היא שגויה ומרחיקת לכת, ופוגעת בזכות המחאה וחופש הביטוי".