שגרירות ארצות הברית בישראל לא תעבור לירושלים, לפחות בששת החודשים הקרובים, כך החליט היום (חמישי) נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שחתם על הצו המונע את המעבר. בהודעת הבית הלבן נמסר כי "המהלך נבע מרצונו של הנשיא למקסם את הסיכויים להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, וכן למלא אחר שבועתו להגן על  על האינטרסים הביטחוניים של ישראל. כמו שהנשיא חזר ואמר, השאלה היא לא האם השגרירות תעבור, אלא מתי".



היום נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח ביום שני עם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, בניסיון אחרון ללחוץ על הנשיא טראמפ לקיים את הבטחת הבחירות שלו. 



נתניהו אף העלה את הנושא במהלך הביקור של הנשיא האמריקאי בישראל בשבוע שעבר. לפי מקורות דיפלומטים, נתניהו, יחד עם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר העלו את הסוגיה לרמות הגבוהות ביותר בוושינגטון מאז נבחר טראמפ לנשיאות בינואר. הגורמים אף הוסיפו כי נשלח מסר מוושינגטון, לפיו הנשיא מתכוון להעביר את השגרירות במהלך כהונתו. 



גורם ממשל בכיר הסביר כי על אף שהנשיא עדיין תומך במהלך, הוא סבור שאין טעם להרגיז כעת את הפלסטינים כדי לא לסכל את האפשרות לקידום הסכם שלום עם ישראל. "אם הוא יחתום על צו עיכוב הביצוע השבוע, זה לא יעיד על כוונתו לשנות את דעתו, כי זו רק שאלה של תזמון", אמר הבכיר. "השאלה היא מתי, לא אם".



בהתאם לחוק שחוקק הקונגרס בשנת 1995, השגרירות האמריקאית חייבת לעבור מתל אביב לירושלים, אולם הנשיא יכול לחתום על כתב ויתור שדוחה את היישום בשישה חודשים. עד כה מימשו כל הנשיאים שכיהנו ב־22 השנים האחרונות – ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה – את זכותם לעכב את ביצוע החוק, והצו שעליו חתם אובמה פג היום, כלומר ב־1 ביוני. 



כאמור, במהלך קמפיין הבחירות הצהיר טראמפ שוב ושוב כי הוא מתכוון להורות על העברת השגרירות מתל אביב לירושלים מיד עם כניסתו לבית הלבן. ואולם, ההצהרות ההחלטיות התמתנו אחרי שהוא קיים שיחות טלפון ומפגשים עם מנהיגי מדינות ערב, ובראשם מלך ירדן עבדאללה ונשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי, שהפצירו בו להימנע מהצעד שעלול להגביר את העוינות כלפי ארה"ב. גם בכירים בממשל הזהירו כי העברת השגרירות עלולה לפגוע במאמצים לחדש את שיחות השלום ולסכל שיתוף פעולה אזורי מול איראן ודאעש.