ראש הממשלה, בנימין נתניהו החל היום (ראשון) את ביקורו השני בקדנציה הנוכחית ביבשת אפריקה, במהלכו הוא צפוי להשתתף בוועידת ארגון ECOWAS, אחד משמונת הארגונים האפריקאיים האזוריים. נתניהו נחת בליבריה, לאחר שאמש המריא לפגישה ללא השרים שטייניץ ואריאל וסגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, שתוכננו להשתתף בה. נתניהו התקבל בטקס רשמי במונרוביה, בירת ליבריה. על ידי נשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון - סירליף, ובניגוד לישראל, לא קיבל בקשות לסלפי, אך כן צפה בריקוד מקומי מסורתי. 



בפתח ביקורו אמר נתניהו: "אפריקה וישראל חולקות מאפיינים היסטוריים דומים, גם כי אנחנו אף פעם לא מוותרים. נלחמנו למען העצמאות שלנו וניצחנו. בנינו את אחד מהשווקים הכלכליים הדינמיים בעולם, והיום אני כאן לחלוק את התהליכים שעברנו עם מנהיגי אפריקה. אני רואה כאן תשוקה אני רואה כאן יזמים צעירים. אפריקה התחילה תהליך מרשים וישראל רוצה להיות שותפה בתהליך הזה. לא תמצאו שותפה טובה יותר מישראל בפן הטכנולוגי והכלכלי.



"יש מתקפות טרור רבות עכשיו ברחבי אירופה וברחבי העולם אני פוגש מנהיגים מרחבי העולם אומרים לי 'אתם כוח עולמי בחדשנות וביזמות. חדשנות זה הסוד. פגשתי מנהיגים אפריקאים רבים ואחד המנהיגים אמר לי לנו יש בעיות לכם יש פתרונות. יש סיבה אחת שאני כאן - לעזור לאפריקה להשיג את מקומה בקרב אומות העולם. אני מקווה שנתקדם ונשיג את המטרות, בעיקר כעת, כשישראל פתוחה בפניכם.


נתניהו ונשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון-סירליף. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו ונשיאת ליבריה, אלן ג'ונסון-סירליף. צילום: קובי גדעון, לע"מ



"אנחנו נהיה בוועידת ישראל-אפריקה בטוגו,  ומוכנים לספק טכנולוגיות וחדשנות לכל בעיה שאתם רואים. אני מזמין את כולכם לשבת ולנהל תהליך עם ישראל. זה כבוד גדול ואני מאמין שזה האינטרס של אפריקה לשנות את הגישה כלפי ישראל. הרבה מדינות משנות את הגישה כלפי ישראל. אבל בשום מקום זה לא קורה בצורה כה דרמטית, כמו ביבשת אפריקה. אנחנו בני ברית של המדינות באפריקה. אנחנו ניקח אתכם לעתיד של חדשנות ושל שגשוג ושל יזמות".

בארגון חברות 15 מדינות: ליבריה, חוף השנהב, גמביה, גאנה, בנין, בורקינה פאסו, קייפ ורדה, גינאה ביסאו, גינאה, מאלי, ניז'ר, ניגריה, סיירה ליאון, סנגל וטוגו וראש הממשלה גם יחתום על מספר הסכמים, בהם הצהרה המדגישה את המחויבות להידוק היחסים בין ישראל לארגון במגוון רחב של תחומים, כגון חקלאות, מדבור ושינוי אקלים, מים, סחר, חינוך, בריאות, ביטחון המולדת, סייבר ותקשורת, אנרגיה, תרבות ומדע וכן הצהרה על שיתוף פעולה במאבק בטרור. באוקטובר יבקר נתניהו בטוגו, שם תתקיים ועידת אפריקה־ישראל - מפגש בין ראש הממשלה לראשי מדינות רבות מהיבשת השחורה.



הנשיא, Adama Barrow ורה"מ נתניהו שוחחו על האפשרות להעמקת שיתוף הפעולה בתחומים מגוונים. רה"מ נתניהו אמר כי ישראל תשלח צוותי עבודה לגמביה כדי לסייע ככל שתוכל. רה"מ נתניהו אמר לבן שיחו כי היחסים הבילטראליים צריכים לקבל ביטוי בפורומים בינלאומיים: ישראל היא מדינה קטנה שחולמת בגדול. ישראל היא מדינה שאוהבת ומכבדת את כולם, רוצה שלום וחולמת על שלום. זו הרוח הישראלית".