מי שהחזיק בציפיות שחילופי הגברי באו"ם ישנו את הטון שיוצא מהארגון כלפי ישראל יכול להתאכזב. מזכ"ל האו"ם החדש, אנטוניו גוטרש התייחס היום (חמישי) למדיניות הישראלית ביהודה ושומרון וטען כי הנוכחות הצבאית בה מתדלקת את האלימות בין ישראל לפלסטינים. "הכיבוש בן חמשת העשורים גרם לנטל כבד על זכויותיו ועל פיתוחו הכלכלי של העם הפלסטיני", והוסיף כי "אותו כיבוש תדלק מעגלים חוזרים ונשנים של אלימות ונקמה".

את הדברים פרסם מזכ"ל האו"ם בהודעה שהוא הוציא לרגל 50 שנה למלחמת ששת הימים. לפי גוטרש, הימשכות הכיבוש "מעביר מסר ברור לפלסטינים, כי חלומם לעצמאות נועד להישאר כך - חלום, ומסר לישראלים ששאיפתם לשלום, ביטחון ולהכרה אזורית תישאר בלתי ניתנת להשגה". מזכ"ל האו"ם הדגיש כי לראות עיניו, סיום שליטה הישראלית ביהודה ושומרון וירושלים, והגעה לפתרון שתי המדינות במשא ומתן הם הדרך היחידה להניח את היסודות לשלום.

"הבנייה בהתנחלויות, האלימות וההסתה יוצרים מציאות של מדינה חד לאומית"
 

"זאת הדרך היחידה להבטיח את זכויותיהם המולדות של העם הפלסטיני", הוא הוסיף. "דורות על גבי דורות של פלסטינים נאלצו להתבגר ולחיות במחנות פליטים שהופכים צפופים יותר ויותר, רבים מהם בעוני וללא אופק לשפר את חיי ילדיהם", אמר ואף טען כי "המשך הבנייה בהתנחלויות, האלימות וההסתה, ההתחמשות והפעילות הצבאית ברצועת עזה, כל אלה יוצרים מציאות של מדינה אחת שבמסגרתה אף צד לא יוכל לממש את זכויותיו הטבעיות".
"זוהי לא העת לוותר על השלום", סיכם את דבריו מזכ"ל האו"ם. "עכשיו זה הזמן לחזור למשא ומתן ישיר ולפתור את הסוגיות המרכזיות של הסכסוך על פי החלטות האו"ם, ההסכמים הקודמים והחוק הבינלאומי".