לאור הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראשי המתנחלים, הטוענים שמספר תוכניות הבנייה שהובאו לאישור השבוע נמוך מדי, בכוונת הצדדים להיפגש בימים הקרובים. כך נודע ל"מעריב־השבוע". בפגישה ידרשו ראשי יש”ע מראש הממשלה שיבהיר להם אם ישנן מכסות המונעות בנייה מסיבית ביו”ש.


תוכניות הבנייה שהובאו לקידום במועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי אכזבו את ראשי המתנחלים. “אנחנו צריכים 40 אלף יחידות דיור, ולא אלפיים”, טענו. לאחר שמונה שנים שבהן לא קודמו כמעט תוכניות בשל התנגדות הממשל האמריקאי לבנייה ביו”ש משום שראה בהתנחלויות מכשול לשלום, הטילו ראשי המתנחלים את יהבם בחילופי השלטון בארה”ב וקיוו כי בעידן דונלד טראמפ יוכלו להדביק את הפער שנוצר - הן בגידול טבעי הן בקליטת תושבים חדשים, המבקשים להעתיק את מגוריהם ליהודה ושומרון.



חלק מראשי המתנחלים מרגישים שאין שקיפות בתהליך, בלשון המעטה. “מצד אחד אומרים לנו בעל־פה שהתוכניות גדולות מדי ושלא נגזים, אבל בכתב מודיעים לנו שחלק מהתוכניות אינן עומדות בקריטריון שקבע הקבינט לרצף בנייה”, אמר ל"מעריב־השבוע" גורם בכיר בהתנחלויות. “אך התוכניות שהובאו לאישור עומדות בקריטריון הזה. מורחים אותנו, ללא ספק. אם יש מכסות בנייה שנתניהו סגר עם טראמפ – אנחנו רוצים לדעת על זה ונשקול כיצד להגיב”. לעומתו, אמר אחד מראשי המועצות ביו”ש כי יש להסתכל על חצי הכוס המלאה וכי אין צורך לרוץ להפיל את נתניהו. “להחליף ראש ממשלה זה קל. אבל מה אחר כך?”.



בתוך כך, אושר אתמול היישוב החדש למפוני עמונה, עמיחי בעמק שילה, ובו 102 יחידות דיור. בעקבות האישור אומר יו”ר מטה מאבק עמונה אביחי בוארון: “לצערנו, האישור שניתן היום הוא עוד נקודת ציון בדרך חתחתים בירוקרטית וארוכה. זה לא מה שייתן מענה למפונים ולילדיהם בטווח הקצר לקראת הקיץ ושנת הלימודים הקרבה. הכניסה למבנים צפויה להיות בעוד שנים רבות. לצערנו, אנחנו עדיין באכסניית הנוער, ורק אם ראש הממשלה יעמוד בהתחייבותו ויורה ליועמ”ש לאשר הקמת אתר מגורים זמני באדמות היישוב החדש, יהיה לנו פתרון מיידי. מצער מאוד שראש הממשלה והיועמ”ש לא עושים זאת אף שמדובר בהחלטה פשוטה ומתבקשת”.