בעוד צה"ל נערך לעימות נוסף מול חיזבאללה, מסתבר שישראל פועלת מאחורי הקלעים על מנת לנסות למנוע מלחמת לבנון שלישית. על פי דיווח בג'רוזלם פוסט, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנפגש אתמול עם שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, דן עמה באפשרות להעביר החלטה במועצת הביטחון הקוראת להרחקת הארגון השיעי מהגבול עם ישראל.



לדברי גורמים מדיניים בכירים, נתניהו והיילי דנו בהרחבת המנדט של כוח יוניפי"ל - כוח האו"ם הפועל בדרום לבנון - על מנת להפוך אותו ליותר יעיל באכיפת החלטת מועצת הביטחון 1701, שנכנסה לתוקף לאחר מלחמת לבנון השנייה. ההחלטה קובעת כל השטח מהגבול ועד נהר הליטני יהיה מפורז מכל כוח צבאי, כלי נשק, למעט אלו של מלחמת לבנון. במציאות, לעומת זאת, לחיזבאללה יש עשרות אלפי טילים המוצבים באזור ומכוונים לעבר ישראל.



גורם ממשלתי בכיר אמר כי גם זה לא סביר שיוניפי"ל יהיה מסוגל להזיז את חיזבאללה מדרום לבנון, חשוב להעלות את נושא בפני מועצת הביטחון. "אם יהיה סבב נוסף בצפון, ונצטרף לפגוטע במשגרי רקטות המוצבים בבתים פרטיים, יהיה קשה למועצת הביטחון לגנות אותנו אם נעלה את הנושא בפניה עכשיו", אמר.



"אנחנו רוצים להסב את תשומת לב העולם לעניין עכשיו, כשחיזבאללה מתחמש ומשתמש בבתי ספר ובתי חולים כבסיס למשגרים, כדי שאם יהיו קורבנות בעתיד, העולם לא יבוא אלינו בטענות".  



אתמול אמר הרמטכ"ל גדי איזנקוט כי חיזבאללה נמצא בעדיפות עליונה מבחינת צה"ל. "אנחנו מתעדפים את חזית הצפון", אמר איזנקוט, "יש גם תוכנית הגנתית וגם תוכנית התקפית". 
לדבריו, "ארגון חיזבאללה נמצא במציאות אסטרטגית מורכבת מאד. שליש מהארגון היום נלחם בסוריה, עיראק ותימן, רובו בסוריה. יש לו בעיות לא פשוטות בלחימה, ארגון שמתנסה בהפעלת פורמציות גדודיות ויותר מזה. ומצד שני, הוא רוכש ניסיון בלחימה, ממנו אנחנו לא מתעלמים, לצד בעיות תקציביות קשות, בעיות מוראליות קשות וההבנה שהארגון הזה איבד את שני מפקדיו בשבע - שמונה שנים האחרונות. האחד זה עימאד מורנייה, שנהרג בדמשק ומפקד חיזבאללה שנרצח לפני שנה על ידי הממונים שלו, עד כמה שאנחנו יודעים", כשהכוונה למוסטפא באדר א-דין.