כ-1,000 פעילי שמאל השתתפו הערב (שבת) באירוע לציון 50 שנה לשליטה הצבאית הישראלית בשטחי יהודה ושומרון וקראו לסיים את הסכסוך הישראלי פלסטיני בהסכם שלום. באירוע, שנערך ביישוב היהודי-ערבי המשותף נווה שלום השתתפו יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, יו"ר מרצ זהבה גלאון ובכיר הרשות הפלסטינית אשרף אל-עג'רמי. מוקדם לאירוע, עשרות פעילי שמאל צעדו לאורך הקו הירוק וסימנו אותו במחאה על מה שהם מגדירים כמחיקתו על ידי ממשלת ישראל.



את האירוע התקיימה ביוזמת נווה שלום - וואחת אל סלאם וארגון מחסום ווטש, ובנוסף לפוליטיקאים השתתפו גם אמנים ישראלים ופלסטינים: סמאח סלאימה, אמל מרקוס, תאמר נאפר, רותם בר אור, ויונתן שפירא.  



"התנהלות משטרת ישראל ניזונה מהכיבוש בשטחים ומגיעה מהתנהלות צה"ל בשטחים. המשטרה מתנהלת באופן גזעני כלפי ערבים (ישראלים) פוגעת בחיים המשותפים של ערבים ויהודים בישראל. רק בשנים האחרונות נהרגו 54 ערבים על ידי משטרת ישראל והיא לא טרחה לחקור אף אחד מהמקרים", כך אמר הערב (מוצ"ש) יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, בנאום שנשא בעצרת. לדברי עודה: "התנהלות המשטרה מושפעת ישירות מההתנהלות בשטחים. מי שידו קלה על ההדק מול אחמד במחסום בשטחים, עד מהרה ידו קלה על ההדק מול תושבים בכפר קאסם או באום אל חירן. בין הים והנהר יש רוב גדול של פלסטינים וישראלים שרוצים את הפסקת הכיבוש ושלום של שתי מדינות. אנחנו צריכים להפוך את רצונו של הרוב הזה למציאות".



פעילי שלום מסמנים את הקו הירוק, צילום: נדין אשרף, נווה שלום
פעילי שלום מסמנים את הקו הירוק, צילום: נדין אשרף, נווה שלום



"לפלסטינים אין מה להפסיד, וזה יתפוצץ לנו בפרצוף"


ח"כ גלאון נאמה גם היא ואמרה: "המגף שלנו על צווארם של הפלסטינים בשטחים שחיים 50 שנה תחת כיבוש וללא זכויות, בלי זכות להצבעה, לבנות בתים, לעורך דין ולמשפט הוגן, שחייהם נתונים בידיהם של חיילינו בני ה-18 – המגף הזה מאיים כעת גם על אזרחי ישראל הערבים. בקואליציה הישראלית אומרים דברים על ערבים שאם מישהו היה אומר על יהודים הוא כבר היה בכלא. רק השבוע אחדים מבכירי הקואליציה חתמו על ספר שקורא לערביי ישראל 'טפילים'. אז מה הפלא שמשטרת ישראל מתייחסת אל דמם של אזרחים ערבים ישראלים כאל פחות יקר משל יהודים? מה הפלא שהמשטרה לא טורחת להתמודד עם רציחות של ערבים בכפר קאסם? מה הפלא שיש לה יד קלה על ההדק ושהיא הורגת אזרחים בכפר קאסם ובאום אל חירן? אי אפשר להחזיק עם שלם בלי זכויות ולדרוך עליו בלי שזה יחזור אלינו כאלימות. לפלסטינים אין מה להפסיד וזה יתפוצץ לנו בפרצוף. די לשליטה על מיליוני בני אדם, די לכיבוש".



אל-עג'רמי העביר מסר מיושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן וקרא להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. "אני מביא לכאן מסר מהנשיא מחמוד עבאס - מסר של מחוייבות לשלום, לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, לעשייה למען השלום - בכל מצב אפשרי. די להפחדה. די לדבר על השלום כאיום אסטרטגי איומי על מדינת ישראל. זו הפעם הראשונה בכל העולם שמדברים על שלום כאיום. מה לגבי ההתנחלויות? זה לא איום קיומי על היציבות באזור? רק כאן מדברים על נסיגה כדבר שיכול לזעזע את האזור. מה הם רוצים? מלחמה להנצחת הכיבוש? שני העמים חייבים לעבוד קשה כדי למצוא פתרון ולשנות את המציאות. זה המסר של ההנהגה הפלסטינית ושל העם הפלסטיני לכם ולכל העולם. אנחנו כמחנה שלום, ישראלים ופלסטינים, צריכים לעבוד קשה ביחד כדי להגיע לשלום - כי זה העתיד של שני העמים. אתם רואים מה קורה במדינות ערב, כולם חיים באי יציבות. אנחנו חייבים לייצר יציבות באזור שלנו - על בסיס של שלום".



במהלך הצעדה ביום חמישי הודיע אבי עופר מקיבוץ מענית, רס"ן במילואים בגולני, כי יפתח מחר בשביתת רעב מול ביתו של נתניהו במחאה על הכיבוש ובדרישה לחתום הסכם שלום עם הפלסטינים "כי אנחנו תקועים כבר 50 שנה במקום".