לאחר הסערה שיצר הקוד האתי שחיבר פרופ' אסא כשר, אשר חלקים ממנו פורסמו במהלך סוף השבוע האחרון בתקשורת, הגיעה התגובה של מחבר הדוח. במסגרת כנס שהתקיים באוניברסיטת בר אילן תחת הכותרת "איך להתמודד עם החרם האקדמי?" אמר כשר כי "הבעיה של כולם בקוד האתי היא נפתלי בנט - ברגע שהוא חתום על משהו השמאל יהיה נגד". עם זאת, הוא הדגיש כי "כשאנחנו מסתכלים על הפעילות שמוניתי לעשות, אין לה דבר וחצי דבר עם דעותיו של השר בנט".



לדבריו, "הביקורות על המסמך לא ענייניות. העולם האקדמי יביע דעתו כשיבוא תורה של האקדמיה להתבטא, בינתיים אלה השוליים של עולם האקדמיה". הוא סיפר כי "פגשתי את ועד ראשי האוניברסיטאות במהלך העבודה שלי ואני יודע בדיוק מה הם חושבים על זה. הם פועלים כמו הרבנים החרדים. מדובר באינסטינקט השמרני של קבוצה שרוצה לשמור על הכוח של עצמה, זו בדיוק הייתה התגובה שלהם כשמוניתי, וגם עכשיו כשהגשתי את המסמך הזה".



"לא יכול להיות שיש להם מילה אחת להגיד על התוכן, אבל מבחינתם 'אתם לא תגידו לנו'. זו התנהגות שאני לא מכבד, צריך לדעת להפריד בין תכנים לבין שימור כוח שניתן בעבר, ואין לו שום טעם בהווה. בהודעות של הוועד תמיד יש אלמנט שקרי. זה לא המנדט שלי להחליט מה המל"ג (מועצה להשכלה גבוהה) תגיד לאוניברסיטאות. אני אמרתי שככה נראה קוד. האם כל אוניברסיטה תוזמן עכשיו לעשות עם זה מה שהיא רוצה או אחרת, זה לא אני אקבע".



נפתלי בנט. "אין לפעילותי דבר וחצי דבר עם דעותיו של השר". צילום: מרק ישראל סלם
נפתלי בנט. "אין לפעילותי דבר וחצי דבר עם דעותיו של השר". צילום: מרק ישראל סלם



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, אמר בתגובה לדברים כי "אלו מסוג המהלכים שרק ההיסטוריה תשפוט. נפגשנו עם פרופ' כשר כשזה ניגש לכתוב את הדו"ח והבהרנו חד משמעית: אנחנו אמנם נעמוד על כך שכל סטודנט יחוש בטוח להביע את עמדותיו וזהותו מבלי לחשוש שהדבר ייפגע בו, אך לא במחיר של השתקה ופגיעה בחופש הביטוי. הקוד רחוק מאוד ממשימתו האתית, לכאורה. החשיבה שבשדה האקדמי אפשר להטיל הגבלים על אמירות ומחשבות היא מוטעית מיסודה, כי כן, הכל פוליטי ובלתי אפשרי להפריד פוליטיקה משאר תחומי החיים, קל וחומר האקדמיים. אנחנו נלחם על המשכו של חופש הביטוי". 



לפני שכשר נשא את דבריו, שר החינוך התייחס אף הוא לתגובות הרבות למסמך, כשאמר כי "אנו פועלים כדי למנוע סתימת פיות באקדמיה. למנוע מצב שסטודנט, רק בגלל עמדותיו הפוליטיות, עלול להיפגע. למנוע מצב שמרצה שמקבל משכורת ממשלם המסים הישראלי, יוצא בקריאה להחרים את האקדמיה הישראלית שמשלמת לו את המשכורת".



כזכור, מדובר במסמך שנשלח בחודש שעבר לבנט ועוסק בהתנהלות ראויה לדברי המחבר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית. הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, בין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית. כמו כן, עליו להימנע מהוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או הדרת סטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.