יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג מטיל על השר יריב לוין (ליכוד) את האחריות על כשלון המגעים שניהל לפני כשנה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על כניסה לקואליציה וקידום יוזמת שלום אזורית תמורת הסכמת נתניהו להקפאת הבנייה מחוץ לגושי ההתנחלויות. בפאנל של מועמדי מפלגת העבודה שהתקיים אתמול בתל אביב, מטעם החוג המרכזי במפלגה, סיפר הרצוג כי "יריב לוין צרח על נתניהו ואמר לו: ביבי, אסור לך! לא ניתן לך לעשות זאת". 



לדבריו "יריב לוין המשיך ואיים על נתניהו שאם הוא יזכיר את גושי ההתנחלויות בהסכם העתידי, הוא יאבד את תמיכת המתנחלים וגם את תמיכת מפלגתו. בעקבות ההתפרצות של לוין נאלץ נתניהו לסגת מהתכנית שכבר היתה מוסכמת על מדינות ערב המתונות”. לדברי הרצוג, נתניהו הודיע לו על הסתלקותו מהתכנית כשהמהלך המשותף כבר היה מתוכנן לפרטיו.



הבוקר חשף עיתון הארץ כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יצחק הרצוג נפגשו בחשאי עם נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי בארמונו בקהיר באפריל 2016, בשיאם של המאמצים ליצור מתווה ליוזמת שלום אזורית. הפגישה התקיימה על רקע המגעים שנערכו אז בסודיות גמורה בין נתניהו להרצוג לצירוף סיעת המחנה הציוני לממשלה.



על פי הדיווח, גורמים בינלאומיים ואזוריים שידעו שנתניהו אינו יכול להוביל תהליך מדיני משמעותי לאור הרכב הקואליציה שלו, פנו באותה תקופה באופן ישיר להרצוג, בערוצים שונים. הם פירטו באוזניו את הנסיבות שנוצרו והבהירו כי שינוי בהרכב קואליציית הימין בישראל הוא קריטי להצלחת היוזמה. מפגש עם א־סיסי היה חלק מאותו מרתון שיחות. כחודש לאחר הפסגה בעקבה, המריאו נתניהו, הרצוג, כמה יועצים ומאבטחיהם בשעת לילה במטוס פרטי משדה תעופה במרכז הארץ ישירות לקהיר. שם הם הוסעו לארמון הנשיאות ונועדו עם הנשיא המצרי. א־סיסי לחץ עליהם לעשות את הצעדים המדיניים והפוליטיים הדרושים לקידום התהליך המדיני, ובתום המפגש חזרה המשלחת לישראל, לפני עלות השחר.



מפגש עם א-סיסי היה חלק מאותו מרתון שיחות. כחודש לאחר הפסגה בעקבה, המריאו נתניהו, הרצוג, כמה יועצים ומאבטחיהם בשעת לילה במטוס פרטי משדה תעופה במרכז הארץ ישירות לקהיר. שם הם הוסעו לארמון הנשיאות ונועדו עם הנשיא המצרי. א-סיסי לחץ עליהם לעשות את הצעדים המדיניים והפוליטיים הדרושים לקידום התהליך המדיני, ובתום המפגש חזרה המשלחת לישראל, לפני עלות השחר.



באמצע מאי, זמן קצר לאחר אותו מפגש משולש, נשא א־סיסי נאום חריג בטקס פתיחת תחנת כוח במצרים, שבו קרא לפלסטינים ולישראלים לנצל הזדמנות מציאותית וגדולה, ולהגיע להסכם שלום שישים קץ לסכסוך ביניהם. באורח יוצא דופן, הוא קרא בנאומו למפלגות בישראל להגיע להסכמה לאומית על גיבוש הסדר עם הפלסטינים.