בימין לא עוצרים. לאחר יוזמת החקיקה של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, המבקשת למנוע כל הסכם בעתיד על חלוקת ירושלים, יציגו מחר בכנסת, יו"ר סיעתו שולי מועלם רפאלי ויו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד), יוזמה לביטול ההתנתקות בצפון השומרון. על פי הצעת החוק, יבוטל איסור הכניסה לצפון השומרון, שנקבע בחוק ההתנתקות המקורי, וזאת כדי לאפשר לחדש את ההתיישבות היהודית במקום ולבנות מחדש את הישובים חומש ושא נור שנהרסו במהלך ההתנתקות.



בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "לפני יותר מעשור חוקק החוק ליישום תכנית ההתנתקות, התשס"ה–2005, שנועד להכשיר את עקירתם וגירושם של כ-10,000 איש מבתיהם, מפרנסתם וממרקם החיים שלהם בחבל עזה ובצפון השומרון".



עוד הוסבר, כי "תכלית תכנית ההתנתקות כפי שהוצגה בהחלטת הממשלה ב-2004 הייתה להוביל למציאות ביטחונית, מדינית, כלכלית ודמוגרפית טובה יותר. כיום, ברי לכל כי תכנית ההתנתקות לא רק נכשלה בהשגת תכלית זו אלא גרמה לנזקים אדירים למדינת ישראל בדיוק בתחומים אלה. לנוכח מצב דברים זה, מוצע לתקן את העיוות שגרמה תכנית ההתנתקות".



עומד מאחורי הצעת החוק. ח"כ ביטן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



יוזמי הצעת החוק כותבים עוד, כי על אף גירוש התושבים היהודים מצפון השומרון, לא חל בשטח המפונה כל שינוי מבחינת מעמד הקרקע והנוכחות הצבאית בו. לכן מתבקש כי תחילת תהליך השבת המצב לקדמותו, טרם תכנית ההתנתקות, תתבצע דווקא בצפון השומרון. לשם כך, מוצע לבטל את איסור כניסת אזרחים ישראלים לשטח המפונה בצפון השומרון, ולאפשר את השבת המתיישבים היהודים ליישובים שנעקרו מהם.



"ההתנתקות מצפון השומרון נולדה באיוולת ובחטא. כפי שלא הייתה הצדקה לעקור את ישובים הנמצאים על אדמות בבעלות המדינה ובאחריות הצבא, כך אין שום הצדקה להשאירם חרבים", אמרה ח"כ רפאלי.



יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר: "הצעת החוק הזו היא תיקון עוול מוסרי בן שנים כלפי אנשים שנעקרו מביתם ללא כל סיבה, כאשר המדינה מוכיחה את העניין כאשר היא משאירה את הישובים כולם בשליטה ישראלית מלאה. אנחנו עדיין מתעוררים בלילות מזכר מראות הגירוש".



דגן המשיך: "אני קורא לחברי הכנסת והשרים בקואליציה הזו, שכולם בה נבחרו על המצע של המחנה הלאומי, לנצל את ההזדמנות לתיקון העוול ולסייע בקידום הצעת החוק והעברתה. המדינה עשתה טעות. בזה כולם יודעים להודות היום. טעויות מתקנים".