מ"מ יו"ר הקואליציה, ח"כ אורן חזן (ליכוד), מגיש הבוקר (שני) למזכירות הכנסת הצעת חוק שנועדה לטרפד ניסיון של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להתמודד בעתיד על תפקיד נשיא המדינה.  הצעת החוק קובעת כי יו"ר מכהן יצטרך להמתין תקופת צינון של שלוש שנים בטרם יוכל להתמודד על משרת האזרח מס. 1 של ישראל.



בדברי ההסבר להצעת החוק כותב ח"כ חזן, הידוע ביחסיו המעורערים עם אדלשטיין, כי מאחר ונשיא המדינה נבחר על ידי חברי הכנסת, התמודדותו של יו"ר הכנסת על התפקיד מעניקה לו יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים ויש חשש שהחלטותיו של יו"ר הכנסת יושפעו מכוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות".



לדברי ח"כ חזן, תקופת הצינון נועדה למנוע "לזות שפתיים" ותחושה כי החלטות היו"ר הושפעו משיקולים זרים. "הצעת החוק באה מתוך כבוד גדול לתפקיד יו"ר הכנסת ומתוך הכרה בהשפעת כוחו של זה על חברי הכנסת במדינת ישראל", הוא מ ציין.



היסטוריה של עימות


בין ח"כ חזן לאדלשטיין שוררים יחסים מתוחים שהגיעו לשיא בשעה שיו"ר הכנסת פעל להשעייתו של חזן מתפקיד סגן יו"ר הכנסת בעקבות סדרת התחקירים שפורסמו אודות חזן בערוץ 2. בעקבות ההשעייה טענו מקורבים לאדלשטיין כי ח"כ חזן איים להפיץ סיפורים על יו"ר הכנסת. יו"ר הכנסת הביע אז באוזניו תקווה כי ינקה את שמו ומסר לו כי בשל "האווירה הציבורית שנוצרה, לא ינהל את ישיבות מליאת הכנסת עד להודעה חדשה".



לאחרונה גינה אדלשטיין את תקרית הסלפי של חזן עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמר בגל”צ כי "כל מי שלא התכווץ באותו רגע שהוא ראה את הדברים האלה בטלוויזיה - צריך לעשות חשבון נפש אם הוא עדיין אוהב את המדינה הזאת ומכבד את המדינה הזו. הייתה שם שערוריה. לא מתנהגים כך בטקס קבלת פנים רשמי וזה לא קשור לזה ש'אנחנו מדינה אחרת ואצלנו הכול סבבה'".



הצעת חוק הצינון שמעלה ח"כ חזן באה על רקע הערכות בליכוד כי אדלשטיין יבקש להתמודד על תפקיד נשיא המדינה לאחר סיום כהונתו של הנשיא הנוכחי ראובן ריבלין.



ח"כ חזן אמר בתגובה כי "אין לי ספק כי בהצעת חוק זו יש כדי לבצר את עוצמתו וחוזקתו של תפקיד יו"ר הכנסת כנושא המשרה הבכירה ביותר ברשות המחוקקת וכן יש בו כדי לבצר את מעמדה וכבודה של הכנסת הרבה יותר מאשר קמפיינים פרסומיים בעלות של עשרות מיליוני שקלים. ביודעי עד כמה כבודה של הכנסת חשוב ליו"ר הכנסת הנוכחי - אני מצפה ממנו שיברך על יוזמת החקיקה הנ"ל ואף יסייע בקידומה ובכך ייתן דוגמה אישית ויתרום תרומה רבה לביצור מעמדה וכבודה של כנסת ישראל".