יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג תקף היום (חמישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, כשאמר כי "נתניהו מעדיף את שרידותו האישית על פני שינוי היסטורי – הוא מפחד לעזוב את בלפור". עוד הוסיף כי "על ממשל טראמפ להבין כי לצערי, נתניהו לא מסוגל ולא יכול להביא הסכם. הוא מכדרר גם את שליחיו של הנשיא".



בהתייחס ליוזמת השלום האזורית, לה היה שותף, אמר יו"ר מפלגת המחנה הציוני כי "זאת הייתה יוזמת השלום הדרמטית והמשמעותית ביותר בשנים האחרונות מאז הכישלון של 2014, והגיעה כתגובת נגד ישירה להסכם המעצמות עם איראן. המדינות הסוניות הבינו שאין להן על מי לסמוך, בעיקר לא על ארצות הברית, ושישראל היא הכוח היחידי שאפשר לעשות אתו ברית. לעומת קמפ דיוויד של שנת 2000 פגשנו מנהיגים צעירים נטולי 'תסביך ישראל', אבל התמורה להסכם אזורי מקיף הייתה צריכה להיות מול הפלסטינים".



"הנשיא א-סיסי, שהוא היום אחד המנהיגים החשובים והאמיצים בעולם, מאמין שאפשר להכניס לאותו חדר את אבו מאזן ונתניהו. אני ראיתי בזה את מוקד האחריות הלאומית שלי לנסות ולקדם את היוזמה – ללא שום שיקול פוליטי. גם אם זה אומר ללכת נגד המחנה שלי: כל המנהיגים בעולם אמרו לי שאני הוכחת הרצינות של נתניהו. ניסיתי למצות הזדמנות היסטורית - אני חושב באמת שהאיום הכי גדול על הציונות הוא שאנחנו לא נפרדים מהפלסטינים". 



נתניהו. "הוא מסוגל למרוח, לדבר ולכדרר". צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. "הוא מסוגל למרוח, לדבר ולכדרר". צילום: מרק ישראל סלם



לדבריו, "אחרי שנתניהו מעל בהזדמנות שנוצרה, האמריקאים באו שוב בספטמבר 2016 ואמרו שהם מוכנים לעוד מהלך. רה"מ הביא לי מסמך לפני נסיעתו לאו"ם. הטרגדיה היא שהמסמך הזה היה באמת מרחיק לכת, ואם היה מפורסם ככל הנראה היה גורם לפירוק הממשלה והליכוד. אבל לאור הלקח והניסיון שלי אני יודע היום שהוא לא מסוגל להגיע לשלום עם הפלסטינים. הוא מסוגל למרוח, לדבר ולכדרר".



"הוא לא מסוגל לעשות את מה שעשו שרון, רבין ואולמרט", קבע יו"ר האופוזיציה, שהסביר כי "אין לו תשוקה לזה והוא בהלם מכך שטראמפ נמצא במקום אחר. הוא כבר לא יוכל להגיד לו את מה שאמר לאובמה - שאין לו קואליציה. אני משוכנע שיש רוב בעם שתומך בהיפרדות מהפלסטינים, אך נתניהו הצליח לשכנע את חלק מהבוחרים של הליכוד שהוא יביא גם ביטחון וגם שלום. הוא אמר שאני וציפי לבני נביא את דאעש לירושלים, והיום ישנם כוחות של דאעש בבירה במשמרת שלו. הסיכוי היחיד לשינוי הוא חיזוק מחנה המרכז, ואני מוביל מהלך דרמטי שהוא הסיכוי האמיתי של המחנה. אני מאמין שאהיה המנהיג וראש הממשלה הבא".



טראמפ. "נתניהו מכדרר את שליחיו". צילום: רויטרס
טראמפ. "נתניהו מכדרר את שליחיו". צילום: רויטרס



בתוך כך, הרצוג הזהיר משינוי היחס של האמריקאים ביחס למו"מ עם הפלסטינים בעקבות התנהלות נתניהו: "יום אחד לבית הלבן ימאס - נתניהו לא מסוגל לתת לטראמפ את מה שהוא צריך כדי להביא את הפלסטינים למו"מ, זאת משום שהוא לא באמת מוכן ללכת להקמת מדינה פלסטינית. הוא מהתל מפה ומפה. גם אני וגם ציפי לבני אמרנו שאם הוא יתכוון לצאת למהלך אמיתי אנחנו נלך איתו, אבל בסופו של דבר הוא מעדיף את שרידותו האישית על פני שינוי היסטורי – הוא מפחד לעזוב את בלפור, ולכן כל פעם שבנט רק מרים את הראש, נרה"מ מעתיק אותו".



לטענתו, "אין מצב שנחבור לנתניהו. אם יהיה מהלך רציני אוביל תמיכה בו מהאופוזיציה, כפי שעשתה מפלגתי באישור הסכם קמפ דייויד.  ראינו מה קרה עם הקוד האתי הבזוי. נתניהו מביא אותנו לפשיזציה של המערכת".