למרות הביקורת בישראל ובארצות הברית, הפלסטינים נחושים להמשיך ולהעביר תשלומים למחבלים כלואים ולבני משפחותיהם, כך עולה מדברים שהשמיע  היום (חמישי) בכנס הרצליה ד"ר נביל שעת’, בשמו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. "אנחנו קוראים לכולם להימנע מהסתה, ולא לשכוח את ההסתה מצד מנהיגים ישראלים: האם רציונלי לחשוב ששליש מהפלסטינים הם טרוריסטים כי ישבו בכלא הישראלי? זוהי רטוריקה גזענית - הם קורבנות הכיבוש", אמר ד"ר שעת’ המשמש יועץ מיוחד ליחסים בינלאומיים של אבו מאזן.

לדבריו, "התשלום שאנחנו משלמים למשפחות הוא אחריותנו החברתית: הם אנשים תמימים שהושפעו בשל רצח אהוביהם או מאסרם, בגלל הכיבוש", אמר ד"ר שעת’, המשמש יועץ מיוחד ליחסים בינלאומיים של אבו מאזן". כזכור בישראל דורשים בתוקף מהרשות הפלסטינית להפסיק את הסיוע לאסירים ביטחוניים או למשפחות מחבלים ובכנסת אף אושרה לאחרונה בקריאה טרומית, ובתמיכת הממשלה, הצעת חוק לפיה ישראל תקזז מכספי המיסים המועברים לפלסטינים את התשלום שהרשות מעבירה למחבלים כלואים ולבני משפחותיהם.
 



השבוע דיווחו מקורות פלסטינים ברמאללה על פגישה מתוחה שהתקיימה בין חתנו של טראמפ ג’רלד קושניר לבין אבו מאזן וצוותו על רקע הדרישה להפסיק העברת תשלומים למחבלים. "אנו נפגשים היום ומציינים 50 שנה מאז כבשו הכוחות הישראלים את הגדה המערבית, ירושלים ועזה. ההכרה במדינת ישראל על ידי אש"ף נקבעה בהסכמי אוסלו, שם נולד פתרון שתי המדינות והיום זהו פתרון הנתמך על ידי העולם כולו, וההכרה שלנו בישראל אינה שונה מההכרה של מדינות אחרות בה. ועם זאת  ישראל ממשיכה לסרב להכיר במדינת פלסטין", אמר ד"ר שעת’ בשמו של אבו מאזן.


"הדרך לנורמליזציה היא סיום הכיבוש" 
"מאז הסכמי אוסלו, הושגה הצלחה מסוימת בהסדרי הביניים אך לא הגענו להסדר קבע, ואווירת התקווה השתנתה מאז שעלה נתניהו ב-2009. ממשלת נתניהו מוצאת תירוץ להימנע מדיון בנושאים שהוסכמו בארה"ב – במקום לדבר על גבולות, מר נתניהו הכניס לדיון נושא שלא היה חלק מהסכם אוסלו כמו הכרה בישראל כמדינה יהודית ושליטה צבאית מלאה בשטחים רבים", אמר שעת'. 

נתניהו. "מוצא תירוצים". צילום:" מרק ישראל סלם
נתניהו. "מוצא תירוצים". צילום:" מרק ישראל סלם

 
עוד הוסיף שעת' בשם אבו מאזן, "כי אנחנו עדיין בתקופת ביניים, והשטח נותר כבוש: גם השטח וגם המים נגזלים תחת רגלינו ע"י ממשלות ישראל. מהיום הראשון בתפקידי, קיבלתי על עצמי אחריות להתמיד בתהליך השלום ולהוביל את בניית המדינה הפלסטינית תוך הסתכלות על ממשל טוב, מוסדות יציבים שמירה על החוק והביטחון, תמיכה וחיזוק החברה האזרחית והכלכלה. אולם אלה אינם אפשריים באמת בהעדר פתרון מוסכם". 

 
בנאום היתה התייחסות גם גם ליוזמה הערבית: "אנחנו רוצים מקום טוב עם זכויות אדם ושלום בר קיימא: היוזמה הערבית מציעה נורמליזציה בין הליגה הערבית וישראל על ידי קביעה של מדינה פלסטינית בגבולות 67' על יסוד החלטה 194. זו יוזמה נדיבה שישראל אף פעם לא הגיבה לה”.

יועצו של אבו מאזן הדגיש: "הדרך לנורמליזציה היא סיום הכיבוש והקמת מדינת פלסטין ריבונית. אל תהפכו סכסוך פוליטי למלחמה דתית. אנחנו מכירים ומכבדים את הדת היהודית, הבעיה שלנו היא עם הכיבוש הישראלי. ואומר זאת שוב: השואה היא הפשע הנוראי ביותר, שלא היה כדוגמתו, ואנחנו מגנים אותו ורוצים לבנות עולם שלא יאפשר שוב שואה". 
לסיום נאמר מפיו של אבו מאזן: "אנחנו עומדים בפני הזדמנויות חדשות עם הנשיא טראמפ, ואני חוזר ואומר שאנחנו רוצים שלום בר קיימא שיסיים את הכיבוש של '67 עם שתי מדינות החיות בשלום זו לצד זו, עם ירושלים המזרחית לפלסטין וירושלים המערבית לישראל. אני פונה אל מנהיגי ישראל ואומר: לא תוכלו לעשות שלום עם טנקים ומטוסים - אי אפשר לעשות שלום ולא יהיה ביטחון לאיש כל עוד עם אחד שולט בעם אחר".