הסוכנות היהודית ביטלה ארוחת ערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במחאה על החלטת הממשלה לבטל את מתווה הכותל ולאשר את חוק הגיור. הסוכנות פרסמה הבוקר (שני) הצהרה, לפיה "לאור ההחלטות שהתקבלו על ידי הממשלה, חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית ישנה את סדר היום שלו ביומיים שנשארו לדיונים בירושלים, על מנת להתייחס להשלכות של החלטות אלה. ארוחת הערב בהשתתפות ראש הממשלה בוטלה". 



מפגש חבר הנאמנים הביא לישראל מאות מנהיגים יהודים מרחבי העולם לירושלים, בין היתר לציון 50 שנה לאיחוד העיר. 

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי,אמר אתמול בתגובה להחלטת הממשלה, כי "בתור יו"ר הסוכנות היהודית ובשם כל השותפים שלנו, עלי לבטא את אכזבתי העמוקה מההחלטה שקיבלה היום ממשלת ישראל להשעות את יישום החלטתה להקים מרחב תפילה מכובד ושוויוני בכותל המערבי. לפני חמש שנים פנה אלי רה"מ על מנת שאוביל מאמץ משותף להשגת נוסחה מעשית שתהפוך את הכותל ל"כותל אחד לעם אחד", כדבריו". 

"לאחר ארבע שנים של מו"מ מאומץ, הגענו לפתרון מוסכם על דעת כל השותפים והזרמים המרכזיים. פתרון זה אומץ על ידי הממשלה והתקבל בברכה ע"י הקהילות היהודיות בעולם. ההחלטה היום פירושה נסיגה מאותה הסכמה, והיא מערימה יותר ויותר קשיים על עבודתנו לקרב בין ישראל לתות. הסוכנות היהודית נשארת מחויבת למרות הכל למשימתה זו ולעקרון של כותל אחד לעם אחד".

חבר הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני), שלדבריו היה אמור לקחת חלק בארוחת הערב, בכתב בטוויטר, כי "קיום ארוחת הערב הזו היום היתה שיא הצביעות אם אכן היתה מתקיימת. מסר חד וברור לממשלה של יהדות העולם. עד כאן".
יאיר לפיד: "מה קרה ליהודי לא מגרש יהודי? "

בתוך כך, יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ביטל ביקור שתכנן לקיים הבוקר ברחבת הכותל המערבי מחשש לפרובוקציות של גורמים חרדיים. לפיד היה אמור למסור במקום הצהרה נגד החלטת הממשלה מאתמול להקפיא את מתווה הכותל. בראיון לגלי צה"ל הסביר: "ראינו באתרים חרדים שהם רוצים לבוא לצעוק. אני לא רוצה את הפרובוקציות שלהם".

"מיליוני יהודים קבלו הודעה שהם לא קשורים לכותל. רוב יהודי העולם קבלו איסור כניסה למקום הכי קדוש ליהודים. מה קרה ליהודי לא מגרש יהודי? גירשנו סנטורים חברי קונגרס התורמים הגדולים רוב מכריע של השדולה למען ישראל. את כל האנשים האלה גרשנו אתמול מהכותל המערבי. אם הייתי ראש ממשלה לא הייתי מקבל החלטה כזאת. ראש הממשלה ויתר אתמול ביודעין על התואר הכי חשוב שלו, ראש ממשלה של העם היהודי. יהודי ארצות הברית לא ישלחו את ילדיהם למדינה שמבזה אותם. לא הכל פוליטיקה. 

לפיד גם מתח ביקורת על הבית היהודי על שנציגיו לא מתחו ביקורת על ההחלטה לאשר אתמול את חוק הגיור למרות שהוא משאיר בידי הרבנות הראשית את המונופול על הגיור בישראל ושולל את סמכות הגיור מרבני הצהר. "מה שקרה אתמול זה לא רק לקרוע את הישראלים אלא את העם היהודי כולו", אמר לפיד.