שבועיים וחצי חלפו מפרסומו של הקוד האתי האקדמי שחובר על ידי פרופסור אסא כשר ונראה כי הרוחות בנושא ממשיכות לסעור. היום (שלישי) פורסם בחדשות 2 כי מתוכננת לעלות הצעת חוק "שתמנע התבטאויות ממרידות באקדמיה", נוסח ההצעה. מי שעומד מאחורי הצעת החוק הוא ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), החבר בוועדת החינוך, שהגיש אותה לדבריו, בעקבות ריבוי המקרים בהם התבטאו מרצים באוניברסיטאות ובמכללות בצורה חריגה.



ח"כ פורר מתייחס למקרה האחרון מלפני כשבוע, אז ד"ר עופר כסיף, מרצה מן החוץ במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים, הוקלט משווה את ממשלת ישראל למשטר בגרמניה הנאצית. ח"כ פורר אמר כי "הצעת החוק נועדה לצמצם תכנים היכולים להתפרש כהמרדה וכפגיעה במדינת ישראל". עוד הוסיף ח"כ פורר כי "לאחרונה השמיעו מרצים רבים התבטאויות הנאמרות בשם 'החופש האקדמי', אך לצערי רק דברי ההסתה וההמרדה בקעו מקולם. מטרתה של הצעת החוק למנוע מאנשי סגל אקדמי להשתלח במוסדות המדינה באופן הגובל בהסתה והמרדה. ההצעה נוסחה כך שהמרצים ישלמו את המחיר, באופן עקיף, מבלי לפגוע בחופש האקדמי".



ההצעה מבהירה כי "מרצה לא יוכל להתבטא באופן שיוכח מעבר לכל ספק כי הביא לידי שנאה, בוז או אי נאמנות למדינה או לרשויות השלטון או המשפט שלה שהוקמו כדין, להסית או לגרור את יושבי הארץ שינסו להשיג, בדרכים לא כשרות, שינויו של דבר שיסודו בדין, לעורר אי רצון או מורת רוח בקרב יושבי הארץ, לעורר מדנים ואיבה בין חלקים שונים של האוכלוסין".



מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג, שתנועתו חשפה את הקלטת ד"ר כסיף, התייחס להצעה ואמר כי "לא יכול להיות שמרצים המקבלים את משכורתם מכיסו של משלם המסים ישתמשו בבמה שניתנה להם להטפה חולנית המנסה לשכנע כי מדינת ישראל הינה התגלמות מודרנית של הרייך השלישי. מדובר במעשה חמור מהכחשת שואה שכן הוא משווה בהבל פה את שלטון הרשע הנאצי למדינה מתוקנת ובעלת חברה חופשית". פלג הוסיף כי "על השר בנט להמשיך ולקדם את הקוד האתי במלואו כדי למנוע הישנות מקרים מעין אלה. הגיע הזמן לשים סוף לתופעה בה המדינה מממנת את עוכריה".