מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק המכונה "חוק הג'ובים", שיזם יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) שנועדה לאפשר לשרים לשעבר וראשי ערים גדולות לשעבר להתמנות לדירקטורים בחברות ציבוריות מבלי שיצטרכו להוכיח כישורים מיוחדים, כפי שנדרש כיום. ביש עתיד טענו כי מדובר ב"הצעה מושחתת".

בעד הצעת החוק הצביעו 41 ח"כים מהקואליציה ונגדה הצביעו 25 ח"כים מהאופוזיציה. שורה של חברי כנסת מהאופזיציה שהיו בין יוזמי ההצעה משכו את חתימותיהם בטענה שהצעת החוק עליה חתו בתחילה אינה דומה להצעה שח"כ ביטן מקדם. ביניהם היו ח"כ מרב מיכאלי ואיתן כבל (מחנ"צ) ומאיר כהן (יש עתיד). לדברי ח"כ ביטן הצעת החוק נועדה לתקן עיוות שקיים לדבריו היום במינוי שרים וראשי מועצות גדולות לשעבר לדירקטורים בחברות ציבוריות. 
"אדם פוליטי שרוצה להתמנות כדירקטור לא יכול להחשיב את תקופת כהונתו כשר, חבר כנסת או ראש עיריה לצורך הוכחת כישורים לתפקיד. לעומת זאת צעיר שעבד חמש שנים באגף התקציבים באוצר והיה סגן של הסגן של העוזר יכול להחשב כבעל ניסיון", טוען ביטן. 

"לא משנה כמה תעטפו בעטיפת ממתק" 

ביטן רצה לכלול בהצעת החוק גם חברי כנסת אולם בפורום ראשי הקואליציה סוכם השבוע שרק שרים לשעבר וראשי ערים לשעבר של ערים מעל ל-50 אלף תושבים יקבלו פטור מהוכחת כישורים מיוחדים לתפקיד דירקטור. 
ביש עתיד טענו כי מדובר בהצעת חוק שנועדה לסדר ג'ובים לשרים, ח"כים וראשי ערים של הליכוד.  ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה בדיון: “לא משנה כמה תעטפו את ההצעה בעטיפות של מתיקות. זה חוק ג’ובים, זה חוק של שחיתות. החברות הציבוריות תהיינה מושחתות ותעבודנה בשרות הפוליטיקה ואולי גם בשירות של אנשי עסקים".

"חוק של שחיתות". יעל גרמן. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
"חוק של שחיתות". יעל גרמן. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
ח"כ ביטן דחה את הטענות ואמר: "זה לא ג'וב. איזה ג'וב יש פה רבונו של עולם. זה עבדות. אדם שנכנס להיות חבר דירקטוריון זה לא ג'וב. הוא לא מקבל משכורת ולא כלום. הוא בא לישיבות ומקבל אלף שקל לישיבה. הוא צריך ללמוד חומר ויש לו אחריות דירקטוריון. קוראים לזה חוק ג'ובים כדי להמאיס אותו על הציבור. הביקורת היא דמגוגיה של מי שרוצה להנציח את שלטון הפקידות".
לח"כ יעל גרמן אמר: “אצלך כל מילה שניה זה שחיתות. השחיתות האמיתית היתה  כשלפיד היה שר אוצר ואז ניתן היה למנות אנשי איש עתיד לדירקטורים. למה? כי לנו יש מרכז בליכוד. אפשר היה לבוא ולכוון על אנשים שהם מהליכוד. לגבי יש עתיד אין להם מרכז ואז אפשר היה למנות אנשי מועצת עיר  שלהם לדירקטורים. זאת השחיתות האמיתית”.

בוקר אור