"אחדות העם היהודי צריכה לעמוד לנגד עיני ממשלת ישראל כל העת", כך כתב נשיא המדינה ראובן ריבלין לאחר שקיבל פניות רבות בנושא ביטול מתווה הכותל ביום ראשון האחרון, צעד שעורר ביקורת עצומה בחו"ל ובישראל, על כך שמדובר בהפניית עורף ליהדות התפוצות ובעיקר ארה"ב, שרובה מורכבת מיהודים רפורמים. 



"לפני חמישים שנה זכינו לאחד את ירושלים ולשוב לשריד בית מקדשנו הכותל המערבי. ברגעים אלו היה ברור לכולנו שתקוות העם היהודי התגשמה. מאז כולנו עסוקים יחד", כתב הנשיא. "בבניין הבית. בתהליך הזה אנחנו מתמודדים באופן בלתי נמנע עם מחלוקות קשות בינינו, מחלוקות כואבות ואמיתיות. גם בצער המחלוקת, חובה עלינו לזכור שכולנו משפחה אחת ולכל יהודי מקום מיוחד בליבו לכותל המערבי, שריד מקדשנו. מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי והיא תמשיך להיות נאמנה למחויבותה זו. לאחינו יהודי התפוצות מקום חשוב ומשמעותי בעשייה ובבנייה של מדינת ישראל. כך היה וכך ימשיך להיות". 



עוד כתב ריבלין: "כילד עוד צעדתי עם אבי לרחבת הכותל לשמוע את תקיעת השופר במוצאי יום הכיפורים, תחת שלטון המנדט הבריטי. אני זוכר את הרחוב הצפוף הומה אדם, הומה מתפללים, ביניהם שוטרים במדים וכולם ממתינים. השקט המתוח ותקיעת השופר החרישית שהפרה את הדממה ונשמעה בעוז למרות השוטרים הבריטיים השועטים אל התוקע המוקף בחבריו, היו עבורי סמל לאמונת הנצח של העם". 



משלחת בכירה של איפא"ק, השדולה היהודית בארה"ב הגיעה אתמול בלילה לישראל לסדרה של פגישות חירום עם צמרת המדינה בעניין ההחלטות שהתקבלו לאחרונה בנושא הגיור ומתווה הכותל. בין היתר הגיעו נשיאת איפא"ק ליליאן פינקוס, הסמנכ"ל ריצ'ארד פישמן, ובכירי הארגון מורט פרידמן וקמרון בראון. בכירי איפא"ק העבירו לבני שיחם הישראלים מסר מפחיד: "אם אתם חושבים שמדובר בעניין של הרפורמים או הקונסרבטיבים אתם טועים. ההחלטות שישראל קיבלה הם אסון אסטרטגי ויכולות למוטט את הברית בין יהודי ארה"ב לישראל. לא היחסים עם הרפורמים בסכנה, אלא ה-F35". אמרו. 

לדבריהם, התגובות בקרב פעילי איפא"ק בארה"ב בעניין ההחלטות שהתקבלו בממשלה הן גורפות: "אנשים אומרים שאין להם רצון לעבוד בשביל ישראל יותר, ורמת הזדהותם עם המדינה היהודית נפגעה קשות". בכירי איפא"ק פגשו ואמורים לפגוש בישראל את שרי המשפטים, הביטחון, הפנים, החינוך, ויבקשו גם פגישה עם ראש הממשלה נתניהו בירושלים. 

אתמול אמרו גורמים ישראלים רשמיים, שהיו בקשר עם הארגון, כי קיים חשש בקרב נציגיו כי התמיכה בישראל בקונגרס תתערער נוכח ההחלטה על ביטול ההחלטה האחרונה ביחס להסדרי התפילה באתר הקדוש ליהודים. גורם באיפא"ק אמר אתמול: "חלק מתמיכת גבעת הקפיטול בישראל מבוססת על הרעיון שהיא דמוקרטיה, וכזו השומרת על הביטחון, החופש והזכויות של אזרחיה. החלטת הקבינט בנושא הכותל שולחת מסר אחר".