האם הרחוב הראשי בכפר קאסם ייקרא בקרוב על שם ראש הממשלה הראשון של ישראל דוד בן גוריון? והאם הכיכר המרכזית בטירה תיקרא ע"ש רה"מ לשעבר מנחם בגין? שאלות אלו הפכו היום (חמישי) לרלוונטיות לאחר שהתברר כי חבר הכנסת אורן חזן יעלה ביום ראשון לוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק, עליה חתום גם יו"ר הקואליציה דוד ביטן, לפיה כל היישובים בארץ, כולל במגזר הערבי, יחויבו להנציח את שמותיהם של נשיאים וראשי ממשלה שהלכו לעולמם.



חזן הסביר כי הצעתו כוללת שני דגשים, כשהראשון מביניהם הוא "הגברת ההזדהות של התושבים הערבים עם ההנהגה הישראלית". דגש נוסף הוא "תיקון הפער שיש בין הנצחת מנהיגי מפא"י לזו של מנהיגי הימין, ביניהם לדוגמה ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר שכמעט לא מונצח בכלל".



ח"כ ביטן. מבקש לקדם את הצעת החוק יחד עם ח"כ חזן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ ביטן. מבקש לקדם את הצעת החוק יחד עם ח"כ חזן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בדברי ההסבר המלאים שפורטו בהצעת החוק של הח"כים חזן וביטן נכתב כי "סיפורה של המדינה שזור באירועים, ציוני דרך היסטוריים וכן שורה ארוכה של אישים שעיצבו אותה לאורך שנות קיומה. אך טבעי, שנכבד את ראשי הממשלה והנשיאים של מדינת ישראל לאורך שנותיה, נכיר את פועלם, תרומתם וחזונם, בדרך שגם הדורות הבאים ידעו אודותיהם".



"אחת הדרכים הראויות לכך היא הנצחת שמותיהם ברחובות בכל הערים והיישובים ברחבי המדינה. מסתבר, כי גם כיום עדיין ישנן ערים שכלל לא הנציחו ראשי ממשלה או נשיאים שנפטרו באמצעות קריאת מוסדותיהם הציבוריים על שמם. על כן, הצעת חוק זו מטרתה להנציח ולכבד את המורשת של הנהגת המדינה, נשיאי המדינה וראשי ממשלה שנפטרו, באופן אחיד וממלכתי תוך הגשמת ערכים היסטוריים של שימור המורשת הישראלית".