"מרד שגרירים וקונסולים” במשרד החוץ, בהמשך לפרשת חוק הגיור וביטול מתווה הכותל שעברו השבוע בממשלה. מתברר כי דיפלומטים ישראלים בצפון אמריקה מסרבים לקיים הנחיה מעוררת מחלוקת שקיבלו מלשכת ראש הממשלה. ההנחיה הועברה שלשום בשיחת ועידה טלפונית בין ירושלים לקונסוליות ולשגרירויות הישראליות בצפון אמריקה. לפיה, הונחו הנציגים הדיפלומטים הישראלים ביבשת להאשים את “הזרמים היהודיים” בהידרדרות ביחסים עם ישראל בימים האחרונים.



את ההנחיה נתן יונתן שכטר, יועצו המדיני של ראש הממשלה נתניהו, בשיחת ועידה שקיים עם מספר רב של שגרירים וקונסולים ישראלים בצפון אמריקה. השיחה התקיימה בעקבות התגובה החריפה וההדים שעוררו החלטות הממשלה בעניין הגיור והכותל השבוע. במהלך השיחה טען שכטר כי האחראים למשבר הם הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי ביהדות ארה”ב, המהווים רוב גדול מיהודי צפון אמריקה.




"מישהו כאן עושה את כל השגיאות האפשריות"






גורמים שהשתתפו בשיחה סיפרו כי כמעט כל מי שהיה על הקו הוכה בתדהמה. “לא ייאמן שאחרי כל זה מבקשים מאיתנו אנשיו של ראש הממשלה להאשים במצב את יהודי ארה”ב, שנפגעו קשות מההחלטות שהתקבלו בממשלה”, אמר ל”מעריב־סופהשבוע” פקיד בכיר שנחשף לשיחת הוועידה. במהלך השיחה עלו הטונים, ואחד השגרירים שהשתתף בה ביקש לקבל את ההוראה הזאת בכתב. רק כך, אמרו המשתתפים בשיחה, נסכים לציית להוראה. פקיד בכיר נוסף במשרד החוץ הצטרף לדרישה הזאת. “קשה להאמין שהדברים האלה נאמרו בכלל”, אמר ל”מעריב־סופהשבוע” גורם מדיני ותיק בירושלים, “נראה כאילו מישהו עושה כאן את כל השגיאות האפשריות בזו אחר זו”.



ביומיים האחרונים שוגרו לא מעט מברקים בהולים מנציגויות ישראליות בצפון אמריקה למשרד החוץ בירושלים, ובהם התראות על הזעזוע הנרחב הפוקד את יהדות צפון אמריקה ועל ההשלכות החמורות שעלולות להיות לו על היחסים עם ישראל ועל תמיכתם של היהודים בישראל. אתר “מעריב” חשף אתמול את ביקורם הדחוף של ראשי איפא”ק בארץ, שבו הועברו מסרים דומים, ואף חריפים יותר. ארגונים יהודיים, עמותות ומוסדות יהודיים פילנתרופיים מגבשים כעת תגובות מסודרות בנושא והמהומה לא שוככת. אולי להפך. בארגון “תגלית” היו מי שהחלו לעמול אתמול על מכתב חריף במיוחד שישוגר לירושלים בעקבות ההחלטות.



“מוזר שראש הממשלה לא חזה את מה שקורה כאן עכשיו”, אמר אתמול ל”מעריב” מנהיג יהודי בכיר בארה”ב. “הוא אמור להבין בנושא הזה ולדעת שמדובר כאן במהלך אסוני, שיכול למוטט את הברית בין יהודי ארה”ב וקנדה לישראל”.