בוקר מתוח ברחבי ישראל: היום (שבת) צפויות להתחיל הפגנות מחאה בקרב המגזר הערבי על ההחלטה להציב מגנומטרים בהר הבית. הן ייצטרפו למתח הרב ביהודה ושומרון, לאחר הפיגוע הקשה בחלמיש אמש, בו נרצחו שלושה ישראלים, והעימותים ברחבי האזור, כולם על רקע המשבר סביב ירושלים. בתוך כך, הבוקר דווח כי מצבה של הפצועה הרביעית יציב.



על פי דיווחים, המחבל הוא עמר אלעבד, בן 20 מכפר כובר הסמוך. זמן קצר לפני הפיגוע פרסם סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו בו כתב כי "אין חיים אחרי מה שרואים במסגד אל-אקצא ורצח הנשים והצעירים. אני יודע שלא אחזור, אני בדרך לגן עדן". הוא חדר הערב לבית פרטי ביישוב שבבנימין בזמן שהתקיימה בו ארוחת השבת. כעשרה אנשים התארחו בסלון המשפחה - שלושה מהם כאמור מצאו את מותם בטרגדיה הקשה. שכן ששמע את האירוע הגיע עם נשק וירה במחבל. מלבד הפצועה הנוספת שפונתה לירושלים, שאר שוהי הבית לא נפגעו. 



פוסט שהעלה המחבל לחשבון הפייסבוק שלו. צילום מסך



ועדת המעקב של ערביי ישראל התכנסה אתמול בנצרת וקיבלה את ההחלטה לפתוח היום בהפגנות שצפויות להמשיך גם מחר. הפגנות מול הכנסת צפויה להתקיים בהמשך השבוע, והמונים מתוכננים להיות מוסעים לתפילות יום השישי בהר שבוע הבא. העימותים שהתרחשו אתמול בירושלים וביהודה ושומרון בעקבות הצבת המגנומטרים בהר הבית הביאו למותם של שלושה פלסטינים, אך היו בסופו של דבר מוגבלים ולא חרגו בסדר גודל ממה שנראה פעמים רבות באזור לאחר תפילות יום שישי. עם זאת, החשש המרכזי כעת הוא מכך שהאירועים היום היוו רק "יריית פתיחה" לאירועים מתמשכים של מחאה סביב הסדרי האבטחה החדשים בהר הבית.



עם זאת, המתח גבר משמעותית לאחר הפיגוע הקשה בחלמיש. במערכת הביטחון מציינים כי היה חשש מפיגוע שכזה סביב המתיחות האחרונה. האבטחה  ביישובים נוספים באיו"ש תוגברה. הלילה התקיים דיון חירום במטכ"ל לגבי המשך הפעילות בשטחים, כשלמתח הרב בפעילות צה"ל מתווספת גם החלטת אבו מאזן להקפיא את הקשר עם ישראל "בכל הדרגים", מה שאומר גם בכל היבט של שיתוף פעולה ביטחוני.