היום צפויה לעבור במליאת הכנסת, בקריאה שנייה ושלישית, הצעת חוק מהפכנית בנוגע למתן עדויות על ידי ילדים נפגעי עבירות מין ואלימות: ההצעה קובעת כי עדות ילד נפגע עבירה בבית משפט תישמע ברציפות ובמהלך יום אחד, ככל שהדבר עולה בקנה אחד עם טובתו.



הצעת החוק, שיזמה יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ ד"ר יפעת שאשא־ביטון (כולנו), נולדה בעקבות מקרה קשה של פגיעה מינית בשלושה אחים ממשפחת רייניץ, בהיותם בני 13־15, בידי מורם בתלמוד תורה, אהרן שלמה ליסון, שנידון בסוף השבוע שעבר לשבע שנות מאסר בעקבות הרשעתו בתקיפה מינית.


לאחר שנתיים וחצי שבהן נע ינקי רייניץ, המבוגר מבין האחים (20) בין מתן עדויות, בתי משפט, גידופים והשמצות, סיפר למגזין "מעריב" בעילום שם את סיפור ההתעללות המינית שחווה עם אחיו ("יצאתי נגד המערכת ושילמתי מחיר יקר", 14.3).



ההצעה, שעליה חתומים, בין השאר, יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד), יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר (יש עתיד), אף אוסרת על חקירה נגדית של ילד נפגע עבירה בידי הנאשם, ובנסיבות מסוימות אף לא בנוכחותו, וקובעת שרק סנגורו של הנאשם יהיה רשאי לחקור את הילד. ההצעה מסמיכה את בית המשפט להורות על התאמת השאלות ליכולותיו של הילד, לקצר את משך החקירה הנגדית ולהגביל את פרקי הזמן שבין הגשת התלונה במשטרה להגשת כתב האישום ולמסירת העדות של הילד.



על פי ההצעה, עדות ילד בבית המשפט תישמע בנוכחות חוקר הילדים שהתיר אותה, כדי לצמצם עד כמה שאפשר את הפגיעה האפשרית במצבו הנפשי של הילד. ההצעה מעגנת גם את זכותו וזכאותו של ילד לליווי מבוגר בעת מתן עדות, גם אם אינו נפגע העבירה, אלא משמש כעד בלבד.



נוסף לכך, על פי ההצעה, בבתי המשפט הקיימים יוקצה חדר המתנה נפרד לילד המגיע להעיד, ובבתי משפט חדשים שייבנו יוקמו חדרי המתנה מיוחדים, המיועדים אך ורק לילדים שמגיעים להעיד.



אמש שחזר רייניץ חלק מן המסכת שעבר עם אחיו כנער: "מסרתי עדות בבית משפט במשך כ־12 שעות, עדות שנחלקה לשני דיונים נפרדים, כשבין דיון לדיון היו הפסקות הזויות של חודשים ארוכים, שבמהלכם חל איסור מוחלט לדבר עם איש על הנושא. עניין זה כשלעצמו גרם לקשיים נפשיים נוראים".



לדבריו, "הסנגור של הנאשם התייחס אלי בצורה זוועתית ואף טען מולי במהלך העדות שהתאמנתי בבית על הדמעות שזלגו מעיני. אני זוכר שיצאתי כמה פעמים במהלך העדות שבור ורצוץ, עם פנים אדומות מבכי, ובחוץ חיכו לי בני המשפחה של הנאשם, שצחקו עלי בקולי קולות".



"שיח ציבורי יוצר שינוי". ח"כ יפעת שאשא-ביטון. צילום: אסף בר-שי
"שיח ציבורי יוצר שינוי". ח"כ יפעת שאשא-ביטון. צילום: אסף בר-שי



שאשא־ביטון: "מצפה שבית המשפט יחמיר את הענישה"



לדברי ח"כ ד"ר שאשא־ביטון: "הצעת החוק מעגנת בתוכה את הסטנדרטים המקובלים כיום במדינות רבות ברחבי העולם ומהווה צעד משמעותי בהגנה על הילדים הללו. מדובר בעבירות מין ואלימות קשות ובפגיעות שרוצחות את נפשו של הילד וכך יש להתייחס אליהן. אני מצפה שבמקביל לחקיקה, יירתם בית המשפט ויחמיר את הענישה כלפי הפוגעים".



נוסף לכך, נוהל חדש של הנהלת בתי המשפט, שמתגבש בימים אלה, קובע כי כל שופט שינהל משפט שבו נפגע העבירה הוא קטין, יחויב להשתתף בימי עיון והשתלמויות בנושא.



עוד נקבע כי המשפט ייפתח ותיגבה עדות מהילד לא יאוחר מ־90 יום מהגשת כתב האישום, למעט במקרים חריגים. משפט אשר מעיד בו קטין ייקבע ראשון מבין המשפטים שנקבעו לאותו היום, ועדותו של הקטין תינתן מיד בתחילת יום הדיונים, וזאת במטרה לצמצם את זמן המתנת הקטין למתן העדות.