נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן אמר היום (שלישי) כי על ישראל "לשלם מחיר" על ההחלטה לשנות את הסדרי הביטחון בהר הבית. "ישראל, שלא מראה שום כבד למסגד אל-אקצא ולכיפת הסלע, תסבול מהכי הרבה נזק בעקבות העניין", אמר ארדואן בשיחה עם חברי פרלמנט ממפלגתו. 

ארדואן אמר את הדברים למרות ההחלטה להסיר את המגנומטרים במקום, וטען כי "שמעתי את ההחלטה של ישראל להסיר את גלאיי המתכות, ואני מקווה שהדברים ימשיכו מכאן. אנחנו מצפים מישראל לקחת צעדים כדי להביא שלום לאזור". 
הרגעת המתח בירושלים עם הסרת המגנומטרים לא הביאה לרגיעה בטורקיה, שם נערכו היום כמה הפגנות. לפי אמצעי תקשורת מקומיים, מפגינים פרצו דלתות של בית כנסת מקומי והשליכו אבנים לתוכו. ארדואן ביקש להרגיע את הרוחות וקרא לתקיפה אתרים קדושים "טעות גדולה". 

המגנומטרים בהר הבית. צילום: רויטרס


ארדואן ואנקרה הובילו את הלחץ הדיפלומטי על ישראל לאחר הצבת המגנומטרים באתר הפולחן. מיד לאחר ההחלטה אמר ארדואן כי "העולם המוסלמי לא יכול לשתוק לנוכח ההפרות המתמשכות במסגד אל-אקצה". הוא שוחח עם בכירים במדינות מוסלמיות רבות במטרה להפעיל לחץ על ישראל ולקדם נסיגה מההחלטה. 
 
כזכור, הקבינט הצביע הלילה בעד הצעת ירדן להסיר את המגנומטרים בתמורה להחזרת צוות השגרירות הישראלית בעמאן, שהיה נצור במקום לאחר שמאבטח ירה במקומי שדקר אותו סביב המתח בעניין הר הבית. בהר הבית צפוייה להיות מותקנת מערכת מצלמות חכמה כתחליף אבטחתי למגנומטרים.