הכנסת תסיים היום (רביעי) את דיוני כנס הקיץ הסוער ותצא לפגרה שתימשך עד לקראת סוף חודש אוקטובר. אקורד הסיום של הכנס הננעל היום יעמוד בסימן החקיקה שאפיינה את מהלכי הקואליציה לאורך כל החודשים האחרונים – אישור החוק נגד חלוקת ירושלים בקריאה ראשונה ותחילת עבודתה של הוועדה המיוחדת המכינה את חוק הלאום.



אתמול אישרה ועדת החוקה חוק ומשפט, לאחר דיון אחד בלבד, את נוסח הצעת החוק שיזם השר נפתלי בנט, ושאותו מובילה בכנסת יו"ר סיעת הבית היהודי שולי מועלם לקראת הבאתו היום בקריאה ראשונה. מדובר בתיקון לחוק יסוד: ירושלים הקובע כי כל ויתור עתידי על שטחים בבירה יהיה טעון אישור של 80 ח"כים לפחות. כדי להקטין את מספר הח"כים הדרושים לאישור ויתורים בבירה יהיה צורך ברוב של 61 ח"כים.



באופוזיציה טענו כי מדובר במחטף שלא מאפשר לחברי הכנסת לדון בחוק בצורה רצינית. מרכזת האופוזיציה, מרב מיכאלי, טענה כי "הבית היהודי מבזה את ירושלים בהצבעה במחטף ועוד בימים כל כך נפיצים".



ח"כ מועלם רפאלי לא הסתירה את מטרתו האמיתית של החוק ואמרה אתמול: "לא ראוי שירושלים תהיה על שולחן המשא ומתן וחלק מסדר יום של תהליך מדיני. אין לי בעיה לומר גם כאן – אנחנו מתנגדים שיילקח חלק מבירת ישראל ויהפוך לבירתו של מדינת טרור. החוק נועד לסתום את האפשרות הזאת".




"מחטף בימים נפיצים", ח"כ מיכאלי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"מחטף בימים נפיצים", ח"כ מיכאלי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




המשפט העברי - מקור השראה לבית המשפט




היום גם תתכנס לישיבה ראשונה הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה, בראשות ח”כ אמיר אוחנה (ליכוד) המכינה את חוק הלאום השנוי במחלוקת. הישיבה תיערך בהשתתפותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שדחף לאשר את חוק הלאום עוד במהלך הכנס הנוכחי, כדי להציג הישג מול המחנה הלאומי, אך היועץ המשפטי של הכנסת הודיע כי אין אפשר לחוקק חוק מורכב כל כך בהליך בזק.



כבסיס לדיונים תשמש הצעת חוק הלאום של ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) שכבר אושרה בקריאה טרומית. ההצעה נועדה לעגן בחוק-יסוד את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, את אופייה כמדינה יהודית ודמוקרטית, את סמלי המדינה, את ירושלים כבירת ישראל, את השפה העברית כשפה הרשמית, את עקרון השבות ואת עקרון קיבוץ הגלויות.



כמו כן, מוצע לעגן את הקשר עם יהודי התפוצות, לתת זכות לשימור מורשת לכל תושבי ישראל ללא הבדל דת או לאום ולעגן את השמירה על המקומות הקדושים לכל הדתות. כמו כן מוצע לקבוע את לוח השנה העברי כלוח הרשמי של המדינה ואת יום העצמאות, חגי ומועדי ישראל וימי הזיכרון בחוק יסוד. 



בנוסף, קובעת הצעת החוק כי המשפט העברי ועקרונות מורשת ישראל ישמשו כמקור השראה לבית המשפט בפירושם. הוויכוח העיקרי נוגע להגדרה המרכזית של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אחת הטיוטות שהוצגו לאחרונה מדברת על מדינת ישראל כ"מדינה יהודית בעלת משטר דמוקרטי", הגדרה שיש לה מתנגדים גם בקואליציה ובעיקר באופוזיציה. ח"כ אוחנה הבטיח אתמול כי יבוא לדיוני הוועדה, שיתכן ויתקיימו גם במהלך הפגרה, ב"ידיים נקיות ונפש חפצה".



ועוד ביום האחרון של כנס הקיץ תתכנס לראשונה ועדת החקירה הפרלמנטרית בראשות ח"כ איתן כבל לבדוק את תהליך מתן הלוואות והסדרי אשראי לטייקונים, בעקבות שערוריית ה"תספורות" לאליעזר פישמן. 



היום, בטרם ייצאו הח"כים לחופשת הקיץ, תנקה מליאת הכנסת את השולחן ותדון במרתון של עשרות הצעות חוק.