הוועדה לעניין חוק הלאום התכנסה הבוקר (שלישי) לישיבתה הראשונה. הדיון הפך לסוער מיד עם תחילתו, כשחבר הכנסת אחמד טיבי נעמד על רגליו וצעק "זאת הצגה". בעקבות זאת, הוא הורחק מהאולם. יושבת ראש מרצ זהבה גלאון התייחסה לחבר הכנסת אמיר אוחנה, יושב ראש הוועדה וקראה לו: "קבלן הביצוע של נתניהו".


חבר הכנסת חזן קרא "לא טוב לכם, לכו לעזה" ואוחנה הודה לראש הממשלה בנימין נתניהו "שהפקיד בידיו את הוועדה". חבר הכנסת חסון אמר "על מה אתה מודה לנתניהו, על זה שהוא ברח?". עד כה, הוצאו שישה חברי כנסת מהדיון: אחמד טיבי, אוסמה סעדי, מסעוד גנאים, מיכל רוזין, אילן גילאון ויואל חסון.

חברת הכנסת ציפי לבני אמרה בדיון "זה חוק הקבורה למדינת העצמאות וזו תעודת הלידה והזהות של המדינה הזו. המגילה קובעת שישראל זו מדינת העם היהודי. אם היום היא מוגשת לממשלת ישראל ואתם לא יכולים לחתום עליה כי אתם לא מקבלים את המילה שיוויון". היא הוסיפה: "תוסיפו את המילה שיוויון ותקבלו אחדות, תסרבו - אז תקבלו מלחמה בכלים דמוקרטיים. אתם הופכים את המדינה למדינת הלכה".

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, טען כי "לימין בישראל יש חוסר הביטחון הכי גדול בנוגע לעתידה של מדינת ישראל. הבעיה נוצרת בגלל תפיסת הימין שלא גורסת היפרדות מן הפלסטינים ורצון לקחת את כל חבלי הארץ. כך מאבדת את הרוב היהודי במדינת ישראל ומכאן זה בא". לדבריו, אין שום צורך בחוק הזה והבעיה הכי גדולה בחוק הזה שהוא מחלל את הקודש כשהוא נוגע לשוויון מלא. "זאב ז'בוטינסקי אמר כי אנחנו לעולם לא נפר שוויון זכויות בקרב אזרחי המדינה והנה הקואליציה מפרה את שוויון הזכויות בצורה גלויה בלי להסביר למה", הסביר, "זו דוגמא קלאסית לפאשיזציה".

ח"כ איימן עודה: "רק מדינה לא נורמלית מתנהגת בצורה כזו"
 
חבר הכנסת איימן עודה (הרשימה המשותפת) אמר בדיון כי "רק מדינה לא נורמלית מתנהגת בצורה הזו. שום חוק גזעני לא ישכתב את ההיסטוריה והעובדות - אנחנו בני המולדת הזו ואין לנו אחרת מלבדה". הוא הוסיף: "שום חוק לא יחליש את השפה הערבית היא חלק מהנוף וכך היא תישאר". היא ציינה: "אף חוק אפרטהייד לא ימחק את זה שיש שני עמים, ובטוח שיש רוב שעוד ייאבק בממשלה, הזו ויעיף אותה, וייאבק למען מקום שיחיו בו שני העמים בערכים אוניברסליים".

חבר הכנסת אורן חזן אמר כי "מדינת ישראל היא ביתו של העם היהודי ומי ששכח את זה, כנראה שהזיכרון שלו לוקה בחסר". לטענתו, אנחנו מתרחקים מזהותנו, צועקים פה את המילה 'דמוקרטיה', והיא לא הוזכרה במגילת העצמאות. מה שכן הוזכר זה 'מדינה יהודית'. הוא הוסיף: "לא מצליח להבין את ההתנגדות, אני מניח שבמהלך הדיונים ייחשף פרצופם של חברי הכנסת שמגדירים את עצמם כציונים". חזן סיכם: "מקווה שנשכיל להיות אמיצים וללכת עם זה עד הסוף בשביל אלה שהקימו את המדינה", סיכם. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור, באופן חריג, לדבר בדיון, אך ביטל השתתפותו ברגע האחרון בגלל "התייעצות בטחונית".מלשכתו של ח"כ אוחנה נמסר כי לשכת ראש הממשלה הודיעה להם על הביטול והסבירה אותו בכך שנתניהו יקיים התייעצות ביטחונית דחופה בזמן הדיון. כזכור, נתניהו דחף לאשר את חוק הלאום עוד במהלך הכנס הנוכחי, כדי להציג הישג מול המחנה הלאומי, אך היועץ המשפטי של הכנסת הודיע כי אין אפשר לחוקק חוק מורכב כל כך בהליך בזק.