מלך ירדן עבדאללה, שוחח הערב (רביעי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, וקרא לו לפעול להרגעת הרוחות בירושלים, לאחר המשבר שפרץ עם הצבת המגנומטרים בכניסות להר הבית, כך דווח בחדשות 2. על פי הדיווח, המלך הדגיש בפני בן שיחו כי יש לכבד את המציאות ההיסטורית והמשפטית בהר הבית. עוד אמר המלך כי התיאום מול ישראל והניסיונות לפתור את המשבר בירושלים נמשכים: "מנסים להשיב את המצב לקדמותו".

אתמול קרא אבו מאזן לפלסטינים במזרח ירושלים "להחזיק מעמד", והדגיש כי יש להשיב את המצב במסגד אל-אקצא לקדמותו מלפני ה-14 ביולי. בפתיחת ישיבת ההנהגה הפלסטינית במוקטעה שברמאללה, אמר יו"ר הרשות כי אין להסתפק בהסרת המגנומטרים והדגיש את תמיכתו המלאה בווקף ובחכמי הדת, שהודיעו מוקדם יותר שאינם נכנסים להתפלל במסגד, אלא לאחר הכנת דוח מפורט על "הפגיעות הישראליות", כלשונם.

בפנייה לפלסטינים במזרח ירושלים, אמר אבו מאזן: "אנחנו אתכם, בכל מה שעשיתם ותעשו. אתם גאוותנו, מאחר ואתם דואגים לאל אקצא שלכם, לאדמתכם, לכבודכם, לעם שלכם, לדת שלכם ולמקומות הקדושים לכם. זוהי התשובה לכל מי שפגע במקומות הקדושים לנו, וכל מי שרוצה לשחק בהם". 

"ירושלים לנו, היא בירתנו, היא הריבונות שלנו, ולכן מה שאתם עושים הוא הנכון. התקומה שלכם היא תקומת איש אחד שדוחה את כל הפעילויות של ישראל. אנחנו תומכים בכם ונמשיך לתמוך בכם", הוסיף.

אבו מאזן. צילום: מרק ישראל סלם
אבו מאזן. צילום: מרק ישראל סלם


מלך ירדן היה מעורב מאוד בניסיונות להרגיע את הרוחות מאז הפיגוע בהר הבית בו נרצחו שני שוטרים על ידי שלושה תושבי אום אל פחם. במהלך עשרת הימים שחלפו מאז, שוחח המלך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כולל בימים האחרונים, לאחר התקרית בשגרירות ישראל בעמאן, בה, סיכמו השניים על פי דיווחים, כי תהיה מעין עסקה לפיה המאבטח שירה בשני אזרחים ירדנים יוכל לצאת לישראל ואילו הממשלה תחליטי על הסרת המגנומטרים. 

על פי סוכנות הידיעות הרשמית בממלכה ההאשמית, פטרה, המלך הדגיש באוזני ראש הממשלה את הצורך למצוא פתרון מיידי ולהסיר את הגורמים למשבר, כך שהמצב ישוב לקדמותו ומסגד אל-אקצה ייפתח למתפללים. עבדאללה תבע עוד שהסלמה זו בהר הבית לא תחזור על עצמה, ו"לכבד את הסטטוס קוו במקום".

בהודעה הרשמית ששחררה לשכת ראש הממשלה נאמר כי "אנשי שגרירות ישראל בירדן בראשות השגרירה עינת שלאין הגיעו לפני זמן קצר לישראל דרך מעבר אלנבי. בין אנשי הצוות גם איש האבטחה, אשר נפצע אמש בפיגוע הדקירה בעמאן. לכל השליחים שלום. שובם של השליחים התאפשר הודות לשיתוף פעולה הדוק, שהתקיים ביממה האחרונה בין ישראל לבין ירדן. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר עם השגרירה ואיש האבטחה, דרש בשלומם וברך אותם".

למרות הסרת המגנו מטרים, המתפללים המוסלמים עדיין מסרבים לעלות להר, וזאת משום שהם מתנגדים להחלטת הקבינט האחרונה, להתקין מערכת מצלמות חכמות, משום שעדיין מדובר בהפרה של הסטטוס קוו.