על רקע הביקורת שהשמיעו חברי כנסת על שירות הביטחון הכללי (שב"כ), בעקבות המלצתו להסיר את המגנומטרים מהכניסות להר הבית, ביניהם דוד ביטן ומירי רגב, תקף היום (שני) בחריפות יוצאת דופן בגל"צ הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף במילואים (במיל') דני חלוץ, את התנהלות זו. לדבריו, "רק בזכות גופי הביטחון הם נמצאים היכן שהם נמצאים. דרווין אומר שמוצא האדם מהקוף - הבעיה היא שבציבוריות הישראלית לא כולם השלימו את תהליך המעבר".  ח"כ ביטן הגיב לדבריו של חלוץ, כשאמר: "הרמטכ״ל הכושל והיהיר, שהסב נזקים אדירים וכשל במלחמת לבנון השנייה, מעז להוציא מפיו אמירה גזענית ויהירה".



"מותר להעיר, וביקורת, כשעושים אותה מול גורם שלא יכול להשיב, ומנוע מלדבר, היא ביקורת לא הוגנת", הסביר חלוץ, שהוסיף: "זה כמו לנצח מישהו ששתי ידיו קשורות. כל אחד מראשי הארגונים היה שמח להגיב, אך הם לא קשורים לתשובה, היא לא רלוונטית".




עוד הוסיף הרמטכ"ל לשעבר כי לדעתו מדובר בתופעת שיש להעלימה מהציבוריות הישראלית: "הם קשים, כמו שהם קשים כלפי הרמטכ"ל, ואנשי השב"כ ואנשי המשטרה. אני מדבר על תופעה כללית, השיח המתלהם, התוקפני, הפוגעני, מקומו לא במקומות שצריך להפעיל שיקול דעת וממלכתיות".

לדבריו, "זה גורם נזק מבצעי יותר גדול מהאירוע של אלאור אזריה. מערכות שכאלה לא מקבלות את הגיבוי בנקודות הקשות, זה שם אותם בדילמה האם להמליץ המלצות שימצאו חן? אוי ואבוי לנו. הם צריכים לקבל גיבוי, גם אם לא מקבלים את המלצותיהם".
 
בהמשך דבריו, התייחס חלוץ בפירוט לפרשת החייל היורה, כשהסביר כי האחרון ביצע טעות שעליה יש להיענש בחומרה. "חלום הבלהות שלי הוא שיתנו לגיטימציה למהלך כזה של חייל. אני בעד להתחשב, אבל ממש לא לתת לגיטימציה", אמר.

ח"כ ביטן. טען שהשב"כ "פחדן". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ ביטן. טען שהשב"כ "פחדן". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


הוא הוסיף כי הוא "מקווה שנצליח להחליק את המדרון הערכי הזה, שהסף שלו הוליך ויורד. אנחנו לא בצד השני, אנחנו לא מחפשים אותם כדי להרוג אותם, אלא כדי לנטרל אותם. כשנלחמים צריך להכות ללא רחם, אבל צריך להסתכל על המציאות, ולא לסבך אותה עוד יותר".

בתוך כך, הוא לא חסך ביקורת גם מהח"כים שקראו להעניק לאזריה חנינה. "זה כמעט גרם לי לרצות להצביע עבורם בבחירות הבאות", הסביר חלוץ בציניות, והוסיף: "מדובר בשיקול פוליטי זר. אלאור אזריה הוא כלי משחק בעיניהם, וזה הכול. ככה אני רואה את הדברים. הרי אותם אלה שהתבטאו, ואני לא מזכיר אף שם, התבטאו ברגע שהוחלט להעמידו לדין, וקראו קריאות כנגד וחיבקו אותו, אך לא נתנו את מרחב חופש הפעולה השמור למערכת הדין הצבאי".

"יש ספק שמדובר בסוג של לחץ על הרטמכ"ל? אין ספק בכלל. בעולם הציני שלנו הכול מותר, כל הדלתות נפרצות לאט לאט ולא נתפלא עם המצב הזה יהפוך לאנרכיסטי עוד יותר".

דן חלוץ עם מירי רגב בתקופת מלחמת לבנון השנייה. דוברת צה"ל לשעבר קראה לשב"כ "הזוי". צילום: ראובן קסטרו
דן חלוץ עם מירי רגב בתקופת מלחמת לבנון השנייה. דוברת צה"ל לשעבר קראה לשב"כ "הזוי". צילום: ראובן קסטרו


מלבד זאת, בהתייחס לסוגיית המגנוטמרים אמר חלוץ כי "היה צריך לפנות למלך עבדאללה לפני הצבת המגנומטרים ולבקש ממנו לנהל שיח עם הוואקף. אם חזרנו לאותו מצב - אז על מה היה הסיפור הזה?".

שרת התרבות והספורט מירי רגב, שכינתה בעבר את החלטת השב"כ להסיר את המגנומטרים מהר הבית "הזויה", אמרה בעקבות הדברים כי “היהירות והגסות של דן חלוץ הפכו אותו לרמטכ"ל כושל, לאחראי על קונספציות שגויות. הוא ניהל את הצבא באופן יהיר ושחצני ולא ידע לקבל ביקורת. הדברים הללו לא מפתיעים אותי. הם חשפו פן נוסף באישיותו של חלוץ. אמירתו בעניין הדרוויניזם היא אינה פליטת פה. זו היא תפיסת עולם מעוותת, גזענית ומסוכנת שיש לגנותה. דן חלוץ נתפס במערומיו".

עוד אמרה השרה רגב, כי היא חוזרת על דברי הביקורת שלה על גופי ביטחון שהאמינו "שהם לא טועים לעולם" והוסיפה: "מותר ורצוי לדרג מדיני להטיל ספק גם בעמדות וקונספציות מודיעיניות. זה תפקידנו כדרג מדיני. מערכת הביטחון צריכה לספק ביטחון בלבד ולהותיר את קביעת המדיניות לנבחרי הציבור". לדבריה חלוץ מצטרף לשורה ארוכה של אנשים שהגדירו את אלה החושבים אחרת מהם קופים ועד  של בהמות. “אגב אני בהקשר הזה חסידה של תורה אחת, תורת ישראל", אמרה.

כזכור, בתחילת השבוע גם ח"כ ביטן התבטא באופן חריג ביותר כנגד השב"כ, כשאמר שמדובר בגוף "פחדן". "זאת לא הפעם הראשונה שהשב"כ מעריך את מה שהוא מעריך", אמר ביטן בגלי צה"ל כשהוא מתייחס להערכות המודיעיניות של הארגון על כך שהצבת המגנומטרים בהר הבית תוביל להתלקחות ביטחונית. "הגיע הזמן שהשב"כ ייתן המלצות אחרות. ראש הממשלה לא חייב לקבל את ההערכות שלהם. מה ששינה את המצב (וגרם לנתניהו לחזור בו) זה הסיפור עם ירדן – שיכול היה להתסיס את כל העולם הערבי".

בשלב זה שאל אותו המראיין בגלי צה"ל אם הוא מתכוון שהשב"כ בעצם פחדנים – אמר ביטן "אני לא רומז, אני אומר לך את זה במפורש. עזוב את כל הדיפלומטיה, הדברים ברורים. בכל הערכה, השב"כ מבקש לחזור הבייתה בשלום". בהמשך ביטן סייג את עצמו ואמר כי השב"כ עושה "עבודה מצויינת", אך בהמשך הראיון המשיך ותקף אותו כשהוא אומר - "אם ראש השב"כ טוען שהוא פתר את המשבר עם מלך ירדן, וקיבל כותרות, למה מלך ירדן מדבר עכשיו ככה?".