השטח הליכודי בוער. רבים במפלגת השלטון חשים כי על כף המאזניים מונחים לא רק עתידו האישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנתון בצבת של חקירות בחשד לפלילים, אלא עתיד התנועה כולה. השבוע התייצבו שרי הליכוד וחברי הסיעה בכנסת, בזה אחר זה, לימין ראש הממשלה ושחררו הודעות תמיכה, מי ברצון ומי תחת איומיו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן לבוא איתם חשבון בפריימריז.



מחר ייערך בגני התערוכה בתל אביב כנס גדול של תמיכה בנתניהו, שאותו מארגן ח"כ ביטן. הכוונה היא להביא לשם אלפים. התחושה היא שכרגע לפחות תנועת הליכוד והשטח הליכודי עומדים מאחוריו של ראש הממשלה, אלא שמתחת לפני השטח צצים ועולים גם קולות אחרים של חברי מרכז ופעילים המביעים בגלוי אי־נחת מהמתרחש ומצפים שאם יוגש כתב אישום נגד נתניהו, ראש הממשלה יצא לנבצרות או אף יתפטר.



נתניהו. תומכי המפלגה מפוצלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו. תומכי המפלגה מפוצלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מי שמוביל את הקולות האלה הוא גיל שמואלי, חבר מרכז ויו"ר חוג נאמני תנועת החרות בליכוד, שטוען כי הוא דוברו של הרוב הדומם במפלגה. "בליכוד קיים מאז ומתמיד עקרון המשמעת. לא מרימים יד על המנהיג המכהן, אבל התחושה היא שהיום הגענו לשפל מוסרי ולמנהיגות שמבחינה ערכית נפלה בה פגם והיא לא יכולה להמשיך עוד", הוא אומר.



שמואלי מצטט מדבריו של זאב ז’בוטינסקי, אבי התנועה הרוויזיוניסטית, שאמר כי "הרעל הארסי ביותר שעלול להרעיל את האדם טמון במילים 'כאן מותר'".


"מי שלכאורה מיישר קו עם שחיתות במקום לבער אותה, ומי שמגונן לכאורה על שחיתות - מקומו לא בליכוד בפרט ובחיים הציבוריים בכלל", הוא אומר.



"מנחם בגין, מורנו ומנהיגנו, תלמידו המובהק של ראש בית"ר, נלחם כל חייו הבוגרים נגד השחיתות, העסקנות והסיאוב הממסדי של מפא"י. הוא הקפיד קלה כבחמורה על שמירת סט הערכים המקודש שהנחיל לנו, תלמידיו: יושרה, ניקיון כפיים, דרך ארץ, צניעות, תום לב ויושר. היום התחושה היא שאנחנו נופלים לתהומות עמוקים".



שמואלי אומר כי יש אנשים במחנה תומכיו של נתניהו שמנסים לומר ש"ביבי זה חזות הכל", אבל לדבריו "הליכוד הוא לא רק ביבי. איזה תוכן, איזו מהות ואיזה ערכים הם מציגים?" לדבריו, "ברור שברגע שרק תוגש טיוטת כתב אישום נגד נתניהו, הוא יצטרך מיד להתפטר. אנו מדינת חוק, ויש לאפשר לו להגן על עצמו, אבל הוא עצמו דרש בזמנו מאהוד אולמרט שנה לפני הגשת כתב אישום להתפטר. הוא הבין שיש בזה פגם. זה היה ב־2008, ועל כן נאה דורש, נאה מקיים".



גיל שמואלי. "הליכוד זה לא רק ביבי". צילום פרטי
גיל שמואלי. "הליכוד זה לא רק ביבי". צילום פרטי



עושה רושם שהרוב הגדול של הליכוד דווקא תומך בנתניהו. ראינו את מצעד התמיכה של השרים וחברי הכנסת. אתה לא מייצג מיעוט מבוטל?
"תחושת הבטן שלי היא שהשרים מייחלים ליום שבו נתניהו יפרוש וייכנס לנבצרות כדי שיוכלו לשקם את התנועה. אני אומר לך מתוך הבנת המצב. השרים מודאגים לגבי מה שקורה ומחכים שהמערכת השיפוטית תאמר את דברה. אם היועץ המשפטי לממשלה יחליט שנתניהו סרח ויש עילה לכתב אישום, אני בטוח שהם יקראו לו ללכת לנבצרות כדי להוכיח את חפותו. אני מאחל לנתניהו שייצא זכאי, צח כשלג, ושלא ידבק בו רבב. אבל אני מבקש לא לגרור אותנו ואת התנועה למחול של שדים של חקירות ללא סוף. הוא רק פוגע בליכוד. כל יום שעובר - הליכוד מאבד מנדטים".



"רודפי צדק"


לתחושות האלה שותף גם אלי קורנפלד, יו"ר החוג "דרכך דרכנו", חבר מרכז הליכוד ומוותיקי התנועה. "אנחנו מצויים כיום באחת התקופות השחורות ביותר של הליכוד, אם לא השחורה שבהן", הוא אומר. "אם ביבי יוכיח את חפותו, כולנו נהיה אחריו. זו תפיסת העולם שלנו בליכוד, לא שלי. רוב הליכוד מרגיש שביבי צריך להוכיח את חפותו ולהראות אם הוא צדיק ללא רבב, אבל קודם כל שיוכיח את חפותו. שיופיע מעל כל במה ויגיד: אני לא אשם, ושלא יגיד 'אין כלום כי לא היה כלום'. זה קשקוש. החשדות נגדו הם יותר מדי חריפים".



"מנחם בגין מתהפך היום בקברו", מוסיף קורנפלד. "לי לא נראה כל מה שקורה. זה לא הליכוד שאני מכיר. אנו מפלגה שרודפת צדק מאז שאני חבר בה זה עשרות שנים. האש מלחכת את הבית, ולא יעזרו גינוני תמיכה של שרים, שאני יכול להבין אותם. כל אחד שומר על הכיסא שלו. אבל לחזק מה שנראה כמו שחיתות?"



אלי קורנפלד. "ההפגנה בפ"ת הייתה כישלון חרוץ". צילום פרטי
אלי קורנפלד. "ההפגנה בפ"ת הייתה כישלון חרוץ". צילום פרטי



קורנפלד טוען כי בניגוד לרושם שנוצר, המפלגה לא מאוחדת סביב נתניהו. "ראית כמה אנשים באו במוצאי שבת להפגנת התמיכה בפתח תקווה? זה היה כישלון חרוץ", הוא אומר. "אני מאמין שיש שופטים בישראל ושהצדק יצא לאור במהרה בימינו, אבל אסור למשוך את זה יתר על המידה".



אורי נחמן, ליכודניקית מכפר ברוך בעמק יזרעאל, יצאה השבוע בגלוי נגד נתניהו ודיברה במוצאי שבת בהפגנת השמאל בפתח תקווה. "אני חברה בחוג נאמני תנועת החרות בליכוד", היא מספרת. "עליתי לשידור בגלי צה"ל והפגנתי בפתח תקווה, ועקב כך תקפו אותי וזה היה נורא. קיבלתי טלפון שהולכים להגיש נגדי תביעה בבית הדין של הליכוד כדי להרחיק אותי משורות המפלגה, ואומרים עלי עכשיו שאני שמאלנית רק כי דיברתי נגד השחיתות השלטונית, אבל הדברים האלה לא יפחידו אותנו מלהמשיך לומר את האמת שלנו".



אורי נחמן. "מתי יש לנתניהו זמן להתפנות לאזרחים עם כל הפרשיות הללו?" צילום מסך
אורי נחמן. "מתי יש לנתניהו זמן להתפנות לאזרחים עם כל הפרשיות הללו?" צילום מסך



"כאזרחית וכחברת ליכוד אני רואה כל כך הרבה פרשיות שבהן אנחנו בליכוד נדרשים לגונן כל הזמן על שמו ומעמדו של נתניהו, ואני שואלת: מתי יש לו זמן להתפנות לאזרחים?" מוסיפה נחמן. "אין ביטחון מדיני, כלכלי וחברתי. הפערים בתוך החברה גדלים, והשנאה הולכת וגועשת. הוא נותן לנו סיסמאות של שטיפת מוח נגד השמאל, משסה חילונים בדתיים, יהודים בערבים וכן הלאה. משהו רע קורה לנו. אי אפשר להתכחש לזה יותר. אני לא מוכנה לעצום עיניים. מבחינתי, נתניהו צריך להתפטר לאלתר".



"פוטש נגדנו"


אלא שכאמור, רוב חברי מרכז הליכוד אינם שותפים לתחושות אלה. קטי שטרית, חברת מרכז הליכוד מבית שמש ואחת הנשים הבולטות במפלגה, שאירחה רק לאחרונה את ראש הממשלה נתניהו בביתה, אומרת כי צריך לשמוע גם את הקולות המתנגדים, אך לדבריה, פעילי הליכוד ברובם המוחלט מתייצבים מאחורי ראש הממשלה ומגנים את מה שהיא מכנה "מסע הציד" המתנהל נגדו.



קטי שטרית. "מסע ציד נוראי נגד נתניהו". צילום: יח"צ
קטי שטרית. "מסע ציד נוראי נגד נתניהו". צילום: יח"צ



"התחושות בקרב פעילי הליכוד הן קשות", אומרת שטרית. "הליכודניקים מפסיקים לשתוק לנוכח מה שקורה סביב ראש הממשלה, ויכולת לראות את זה בהפגנה הספונטנית שהייתה במוצאי שבת בפתח תקווה. התחושות אצלי ואצל רבים אחרים הן שיש פה מסע ציד נוראי נגד נתניהו. הדבר מדליק את השטח שמתחיל להתעורר. יש אנרגיות של אנשים שרוצים לעשות משהו לנוכח מה שמצטייר כמסע רדיפה של נתניהו. מה שקורה היום מזכיר לי את האמירה המפורסמת של יצחק בן־אהרן, שאמר לאחר המהפך של 77' כי הוא לא מכבד את התוצאות, שצריך להחליף את העם".



"כשביבי נבחר לראשונה לראשות הממשלה, אביו המנוח הזהיר כי הם לא ייתנו לו לשלוט, והוא צדק. יש תחושה שמנסים לעשות פוטש נגד הליכוד. זה מתבטא בלחץ שמפעילים מפגיני שמאל על היועץ המשפטי לממשלה להעמיד את נתניהו לדין. אנשים הצטלמו בהפגנת השמאל עם תמונה של היועץ המשפטי כארנב שפוחד להחליט. איפה נשמע כדבר הזה? הליכודניקים מפסיקים עכשיו לשתוק ואומרים את מה שהם חושבים. אם החשדות יתבררו כנכונים ויוגש כתב אישום, מי שצריך ייתן את הדין, אבל עד אז, תנו למערכת לחקור. תנו למערכות החקירה, האכיפה והמשפט לברר את העובדות, ועד אז נתניהו הוא חף מפשע. אני מרגישה היום שאנחנו לא חיים במדינה דמוקרטית. העם בחר בנתניהו, ועם כל הכבוד לשמאל, העם יחכה שמערכת החוק והמשפט תאמר את דברה. עד אז מספיק עם מסע הציד והרדיפה".



אריה קופליק. "אסור לתקוף את רשויות החוק". צילום פרטי
אריה קופליק. "אסור לתקוף את רשויות החוק". צילום פרטי



גם חבר מרכז הליכוד אריאל קופליק מקריית גת, חבר ליכוד מ־1984 שהובא לתנועה על ידי זאב בוים ז"ל, חש תחושות דומות. "אסור לנו לתקוף את רשויות החוק ואת שומרי הסף", הוא אומר. "אנו צריכים לתת לחוקרים לחקור. צריך להיות ברור שמי שיוכל לקבוע אם יש ממש בחשדות נגד ראש הממשלה הוא רק בית המשפט ולא חבורת בריונים אנרכיסטיים בכיכר העיר. עד שזה יקרה, אני ורבים מפעילי הליכוד מתייצבים בכל הכוח לימין ראש הממשלה, נקודה. הייתי במוצאי שבת בהפגנת השמאל בפתח תקווה. הסתובבתי בקרבם והזדעזעתי לשמוע את השנאה שיש להם כלפי הליכודניקים. זה לא רק כלפי ביבי. השנאה היא גם כלפי הליכוד וחברי הליכוד. שמעתי את השיח והצטמררתי. בעיני לא מעטים מהם אנו חבורה של בבונים, חיות לא מחונכות".



האם אתה לא חש אי־נוחות לנוכח חקירות ראש הממשלה, החשדות החמורים ועד המדינה שגויס נגדו?
"מחר יבוא אלי מישהו ויאמר עליך שאתה גנב ואנס, אז זה אומר שזה נכון? יש בית משפט שיקבע, ועד שיאמר את דברו, אנחנו עם נתניהו. ראש הממשלה עומד כצוק איתן לנוכח הניסיונות להזיז אותו. בשמאל מבינים שאם יצליחו להזיז אותו, הם עשו את חצי הדרך לשלטון. אני אישית, ולא רק אני, אומרים שאסור לפגוע לא בחוקרים או ברשויות החוק ולתת למכונת הצדק לפעול, אבל לא ייתכן שעל ידי דיבורים והפגנות יזיזו את ראש הממשלה. תחושת הבטן שלי היא ש־95% מהליכודניקים, הרוב המכריע תומך בנתניהו, מלבד בודדים שמנסים לעשות רעש ברשתות החברתיות, או כאלה שמנסים למצוא מושיעים ולהמליך מלכים חדשים והתקשורת מחבקת אותם, אבל אנחנו לא ניתן לזה לקרות".