בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מתגאה במערכת היחסים המתהדקת בין ישראל ואפריקה, נראה כי דווקא עם אחת המדינות החשובות ביבשת, דרום אפריקה, היחסים רעועים למדי, בעיקר בגלל הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מפלגת הקונגרס הלאומי-אפריקאי, בראשות נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומא, הודיעה השבוע כי לא תיפגש עם משלחת של חברי הכנסת מישראל. מנדלה מנדלה, חבר המפלגה ונכדו של נשיא דרום אפריקה לשעבר וחתן פרס נובל לשלום, נלסון מנדלה, בירך על ההחלטה: "אנו מריעים להחלטת הפרלמנט לדחות ביקורה של המשלחת הפרלמנטרית הישראלית. במעשה זה, הפרלמנט ממשיך את דרכו של נלסון מנדלה ואת המחויבות לעמוד לצד העניין הפלסטיני".



המשלחת הפרלמנטרית הישראלית תמריא ליוהנסבורג ביום ראשון הקרוב. במוקד הנסיעה יעמוד ביקור בקהילה היהודית במדינה, המונה כ-65 אלף בני אדם ולה קשר אדוק לישראל. מלבד זאת, לביקור יש גם אספקט מדיני, ועל אף הכתף הקרה מצד חברי מפלגת השלטון, הח"כים כן יבקרו בפרלמנט וייפגשו עם מספרי חברי פרלמנט ממפלגות האופוזיציה.



ארגון איגוד העובדים הגדול בדרום אפריקה "קוסטאו", שיגר הודעה לחברי הפרלמנט המתכננים להיפגש עם חברי הכנסת הישראלים בזו הלשון: "אנו מודעים לכך שכמה חברי אופוזיציה מתכוונים להפר את ההחלטה הפרלמנטרית ולהיפגש עם המשלחת הישראלית. להם נאמר, שמי שאירחו פקידים במשטר האפרטהייד בשנות ה-80 הם אלה שמארחים את ישראל היום והם יישפטו על ידי ההיסטוריה".



מערכת היחסים בין ישראל לדרום אפריקה ידעה עליות ומורדות במהלך השנים. באמצע שנות ה-80, כשמרבית העולם החרים את משטר האפרטהייד הגזעני, ישראל המשיכה לקיים עמו יחסים דיפלומטיים שהסתכמו בעיקר במכירת נשק ישראלי. מאז קיום הבחירות החופשיות הראשונות במדינה ב-1994, סיום משטר האפרטהייד ועלייתו של נלסון מנדלה לשלטון היחסים בין שתי המדינות עומדים כל העת למבחן.



ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), שעומד בראש משלחת חברי הכנסת לדרום אפריקה, אמר ל"מעריב אונליין", כי "לאחר שהתייעצנו עם הגורמים המקצועיים במשרד החוץ ובכנסת החלטנו בכל זאת לנסוע ולו רק בגלל הרצון לפגוש את חברי הקהילה שהתכוננו למשלחת הזאת זמן רב וגם בשל החשיבות הרבה שאנו רואים בקשר בין שתי המדינות".