לאחר נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס התמיכה בו, שהתקיים אמש בגני התערוכה בתל אביב, במהלכו תקף את התקשורת ומפלגות השמאל, ניתח ד"ר ברוך לשם מהחוג לפוליטיקה במכללה האקדמית הדסה ומחבר הספר "איך להפוך צפרדע לנסיך", את דבריו, בתכניתו של גבי גזיתב-103FM. לטענתו, הוא "פעל על פי כלל בסיסי בתורת השכנוע - לחפש אויב משותף". הוא הוסיף כי "שווה לנתניהו ללכד את הקבוצה שלו ולהעביר מסר ציבורי שהוא לא לבד ושיש לו תומכים".



לדבריו, "מדובר בתרגיל של איך להפוך צפרדע לנסיך. הוא יודע שהוא צפרדע אבל הוא פועל לפי השיטות הנכונות כדי לסדר את אוזנו של הציבור. נתניהו רוצה לשלוט על סדר היום התקשורתי, הוא לקח את היוזמה לידיים והשתלט על סדר היום עם המסר שלו, כפי שעשה בעבר לאילנה דיין. הוא יכל היה לעשות מסיבת עיתונאים או למסור מסר כתוב, אך הוא העדיף להריץ את כל כלי התקשורת לכנס ושכולם ישבו ויחכו לשמוע את דבריו".



 


הוא הוסיף: "רה"מ קבע את הליינאפ של החדשות באותו ערב. המצלמה ראתה את נתניהו ואת הסביבה התומכת שלו. גם טראמפ מעולם לא עשה מסיבת עיתונאים כשרצה לחזק את כוחו, אלא הופיע לעיני קהל מריע כדי ליצור לצופה תחושה של תמיכה גורפת. בנוסף, צמצמו את הקירות של האולם כדי שהאולם יראה מלא ואף היו מיקרופונים בכל מקום כדי להשמיע את הקהל הרועש".

לטענתו, "כלל בסיסי בקמפיין הוא האויב המשותף. הפעם האויב הוא לא המשטרה ומערכת המשפט אלא התקשורת והשמאל. זהו האויב שמדליק את פעיליו. הוא הרים לאנשי הליכוד כדור להנחתה. הוא טען שהם רודפים אותו אז וגם היום. הוא ניסה להטות את הכף ולטעון שלא מדובר בחקירות אלא ברדיפה נגדו בגלל העמדות שלו".

כנשאל מה משמעות נאומו בקלפי השיב ד"ר ברוך לשם: "שווה לנתניהו ללכד את הקבוצה שלו ולהעביר מסר ציבורי שהוא לא לבד ושיש לו תומכים. אם לא יהיה כתב אישום נתניהו יצטרך להתמודד עם דעת הציבור עליו שנפגעה בעקבות החקירות. אם יהיה כתב אישום צפויה לנתניהו בעיה אחרת - בעיה משפטית".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן