משתמשי הרשת החברתית פייסבוק שיכתבו תגובות בעלות תוכן פוגעני בדף של חבר כנסת יקבלו התראה על כך שתוכן התגובה שלהם נמחק. מי שיחזור ויכתוב תוכן פוגעני ייחסם לצמיתות. כך מציע ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) בתקנון ניהול דפי פייסבוק ציבוריים של חברי כנסת שהגיש לוועדת הכנסת.


במכתב ששלח ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד), כותב ח"כ חסון כי הרשתות החברתיות הפכו בשנים האחרונות זירה מרכזית לדיונים ציבוריים, וכי רוב חברי הכנסת מתפעלים כיום עמודי פייסבוק וטוויטר רשמיים.



לצד זאת, מציין חסון, מתעוררות תופעות שליליות של חסימת משתמשים ומחיקת תגובות על ידי חברי כנסת עקב ביקורת לגיטימית שנכתבת כלפיהם, והדבר מחייב לטפל בתופעה זאת ברצינות הראויה.



הוא הזכיר כי מבקר המדינה התייחס לתופעה בדוח נציב תלונות הציבור, שבו כתב כי אי מתן האפשרות לאדם להגיב בדף פייסבוק רשמי של איש ציבור, או מחיקת תגובתו, הם בגדר מעשה הפוגע בחופש הביטוי. עוד נאמר כי עמדת הנציבות היא כי על גוף ציבורי או על איש ציבור המפעיל דף פייסבוק ציבורי לפרסם מדיניות בדבר השימוש בדף ולקבוע נהלים שיסדירו שימוש סביר וראוי בתגובות הציבור. אשר על כן מציע ח"כ חסון כי הכנסת תיתן דעתה בנושא זה ותפעל להסדרות באמצעות תקנון הכנסת, לפני שהנושא יגיע לפתחו של בית המשפט.



לקראת דיון כזה צרף ח"כ חסון הצעה משלו לתקנון ניהול דף פייסבוק של חברי כנסת, שבו יכתב כי כל אדם רשאי לבטא את עמדתו בעמוד זה במסגרת חופש הביטוי במדינה דמוקרטית. יחד עם זאת לא תתאפשר כתיבה המתאפיינת בקללות וגידופים, השמצות, האשמות או טענות שאינן נוגעות לתחומי שליחותו הציבורית של הח"כ וביטויים המסיתים לאלימות או לגזענות. במקרה שיאותר תוכן פוגעני הוא יימחק מהעמוד וכותבו יקבל התראה על כך. אדם שכתב תוכן פוגעני לאחר שכבר קיבל התראה אחת על כך, התוכן הפוגעני שכתב יימחק והוא ייחסם לצמיתות.



כל החסימות יתועדו על ידי צוות לשכת הח"כ. אדם שכתיבתו נמחקה או שנחסם יהיה רשאי לקבול על כך בפנייה ללשכת הח"כ בכל אחת מהדרכים המקובלות. במקרה שאדם נחסם בשל תוכן פוגעני, אך לאחר מכן התנצל, חסימתו תבוטל. הזכות הזאת תהא קיימת פעם אחת בלבד.


התבטאויות קיצוניות המעלות חשש לבטיחותו של אדם יועברו לטיפול קצין הכנסת.