נסים משעל וספי עובדיה שוחחו היום (שני) בתכניתם ברדיו 103FM עם שר החינוך, נפתלי בנט, בעקבות חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, כנס התמיכה שנערך לכבודו, הסקרים והמצב הביטחוני. אמש פורסם לראשונה כי נתניהו עתיד לקדם חוק שיאפשר לקבינט להכריז מלחמה ללא אישור הממשלה. השר בנט התייחס לפרסומים: "אני תומך בחוק. זה לא צעד כזה דרמטי אלא רק מקבע מצב קיים. כבר היום בחוק יסוד הממשלה יש אפשרות לבצע פעולות משמעויות דרך הקבינט".

 

"אנחנו ב-2017, כבר אין הכרזות על מלחמה עם חצוצרות ושליחים אלא מדובר על התדרדרות או פעולה צבאית שבעקבותיה יש התדרדרות למלחמה. היום זה הסטטוס הרשמי. ועדת עמידרור שקמה לשדרוג עבודת הקבינט בעקבות משבר שהיה לפני שנה וחצי והציעו לבסס את הנושא הזה בחוק. מדובר על עניין טכני לבסס את האפשרות לבצע פעולות צבאיות סודיות ופעולות הפתעה ללא צורך להגיע לפורום ממשלתי".

"על פי פרסומים זרים ב-2007 צה"ל תקף את הכור הגרעיני הסורי. אותה פעולה התקבלה בקבינט ולא בממשלה כדי למנוע הדלפות. המטרה היא לעגן בחקיקה מצב קיים".
מה תגובתך לדברי נסראללה שאיים על הכור בדימונה?
"אני לא מזלזל בחיזבאללה. יש להם כוח לא מבוטל. צריך לדעת ששינינו אסטרטגיה. לבנון וחיזבאללה הם אחד מבחינת ישראל, אם מישהו יעשה את הטעות וינסה לפגוע במדינת ישראל זו תהיה הכרזת מלחמה של כל מדינת לבנון שיכולה להוביל לאסון עבור מדינת לבנון. אני לא בטוח שנסראללה רוצה להפוך ממגן לבנון למשמיד לבנון. זהו מצב שונה מאד ממלחמת לבנון השנייה. אנחנו לא נעבוד יותר בלחפש את חיזבאללה. מבחינתנו ירי של חיזבאללה על ערי ישראל הוא הכרזת מלחמה של מדינת לבנון כנגד מדינת ישראל". 


מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. צילום: רויטרס
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. צילום: רויטרס

 
מה דעתך על חקירות ראש הממשלה ומה השפעתן על הקבינט? 
"אני יכול לתאר את מה שעיני רואות. כרגע אני לא רואה השפעה שכזו. זה עלול לקרות. כפי הדברים משתקפים בעיני תפקודו הוא בסדר. אני לא ראיתי השפעה אך זה לא אומר שאין השפעה. המצב הנוכחי לא בריא, לא בריא שראש הממשלה טרוד בחקירות לאורך זמן ואני מקווה שיתבררו הדברים. לא בריא גם לקרוא לראש הממשלה להתפטר על רקע חקירות".

"אני חושב שאזרחי ישראל בהחלט יכולים לישון בשקט. הקבינט אחראי על ביטחון מדינת ישראל בצורה טובה. אני מזהה שדרוג דרמטי באיכות עבודת הקבינט מאז צוק איתן בכל ההיבטים. היעד של מדינת ישראל הוא להרחיק את סבבי המלחמה אך להיות ערוכים לניצחון בכל חזית. מלחמה היא דבר רע. גם בעזה וגם בלבנון". 
 
האם תקרא לנתניהו להתפטר אם יוחלט להגיש כתב אישום?
"אנחנו מדינת חוק ויש לפנות לסעיף החוק, סעיף 18 לחוק היסוד אינו קובע שעל ראש הממשלה להתפטר אם יוגש כנגדו כתב אישום. הרציונל הוא למנוע את הכוח של היועץ המשפטי להוביל מדינה שלמה לבחירות. אני לא מוכן לומר מה אעשה בשלב הזה, אינני יודע מה אעשה ואפעל לפי העובדות. מדובר על מקרה תיאורטי שבמקרה הקרוב ביותר יתרחש רק בעוד שנה מהיום".

"אני רוצה לתת לו לעבוד. יש לי מחלוקות עמו, הייתה לי מחלוקת עמו על שחרור מחבלים, על צוק איתן ועל המגנומטרים אבל צריך לתת לו לעבוד. אני רוצה לתת לראש הממשלה לנהל את המדינה. הסקרים שמעריכים שאני ראש הממשלה הבא זה מאד מחמיא לי. הציבור מעריך את העמידה שלי בנושא הביטחון, העשייה במערכת החינוך והזינוק בהישגים במתמטיקה ואנגלית. נמשיך לעשות ואנחנו לא נגרור את המדינה לבחירות בגלל סקרים".
 
מה דעתך על העצרת הפוליטית שערך נתניהו בגני התערוכה?
"זכותו של נתניהו לעשות עצרת פוליטית. מדובר במעשה פוליטי חכם שמייצב את ה"BASE" ומאפשר לו להביא מנדטים. צריך לזכור שיש מול בית היועמ"ש הפגנות שבעיני לא מאד רלוונטיות. הם קוראות ליועץ המשפטי להגיש כתב אישום כנגד ראש הממשלה או להתפטר. מה שראש הממשלה עשה הוא במסגרת המשחק הפוליטי והוא צעד לגיטימי וחכם מבחינתו".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן