ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא מחר לרוסיה, שם ייפגש בצהריים עם הנשיא ולדימיר פוטין, בעיר סוצ'י שלחוף הים השחור. השניים צפויים לדון בעתידה של סוריה, על רקע ניסיונות ההתפשטות של איראן באזור. על כך אמר היום (שלישי) ראש הממשלה כי "זו עדות כמובן לתוקפנות של איראן שלא פחתה כהוא זה אחרי הסכם הגרעין, אבל זה גם מציב בעיה לא רק לישראל, אלא לכל מדינות המזרח התיכון ולעולם כולו".



הפסקת האש בדרום מערב סוריה מציבה בפני ישראל אתגר חדש-ישן. בדומה להתבססות האיראנית בדרום לבנון בדמות חיזבאללה, ישנם ניסיונות כעת מצד המעצמה השיעית להתפשט גם באזורים שהיו פעם בשליטת דאעש שנסוג. התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה נשמר בשנים האחרונות לאור מלחמת האזרחים הסורית, כעת יבקש נתניהו לדון עם פוטין בהשלכות של נוכחות איראן בקרבת הגבול הצפוני והמזרחי של ישראל.



הפגישה תתקיים בנוכחות ראש המל"ל הנכנס, מאיר בן שבת, וראש המוסד, יוסי כהן, שרק לפני שבוע התריע בפני חברי הממשלה כי איראן לא זנחה את רצונותיה להפוך למדינה סף גרעינית וכי בחודשים האחרונים תוקפנותה באזור גברה. כהן אמר כי התהליך המרכזי שמתחולל כיום במזרח התיכון הוא התפשטות איראנית באמצעות כוחות איראניים ושלוחים מקומיים, המתבססים בסוריה, לבנון, עיראק ותימן. "במקומות שבהם מצטמצמת נוכחות דאעש פועלת איראן למלא את החלל", אמר כהן.


עוד הדגיש ראש המוסד, שאיראן לא זנחה את שאיפתה להפוך למדינת סף גרעינית ושהסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן רק מגביר מגמה זו ומחזק את התוקפנות האיראנית באזור. הוא הוסיף שמאז החתימה על ההסכם איראן נמצאת בצמיחה כלכלית והסכמים בינלאומיים חדשים רק מחזקים את כלכלתה.

באותה ישיבה אמר נתניהו כי דברים אלו מהווים הוכחה ברורה שהנחות היסוד בהסכם עם איראן היו שגויות מלכתחילה. נתניהו הדגיש שישראל אינה מחויבת בשום צורה להסכמים הבינלאומיים עליהם חתומה איראן. "ישראל תמשיך לפעול בנחישות ובמגוון דרכים כדי להגן על עצמה מאיומים אלו", אמר נתניהו. ראש הממשלה שיבח את פעילות אנשי המוסד והעומד בראשו.

לאחר הפגישה יטוס ראש הממשלה בחזרה ארצה וביום חמישי הוא צפוי לארח בלשכתו את המשלחת האמריקנית לאזור בראשות יועצו של טראמפ ג'ראד קושנר, והשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט. חברי המשלחת צפויים לסייר במספר מדינות באזור כמו גם ברשות הפלסטינית.