ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי היום להמריא לעיירת הנופש הרוסית סוצ'י ולהיפגש בה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. המטרה - לנסות ולבחון כיצד יכולה ישראל להתמודד עם התבססות איראן בשטחה של סוריה. הפגישה בין שני המנהיגים אמורה להתחיל ב־12 בצוהריים, כשקודם לכן יישאו השניים דברים בפני כלי התקשורת. הפגישה היום תהיה השישית במספר בין נתניהו לפוטין בשנתיים האחרונות. לנתניהו ערוץ פתוח למנהיג הרוסי בעיקר בכל הנוגע לנושאי ביטחון. כך או כך, הפסקת האש בדרום־מערב סוריה מציבה בפני ישראל אתגר חדש־ישן. בדומה להתבססות האיראנית בדרום לבנון בדמות ארגון חיזבאללה, ישנם ניסיונות הולכים וגוברים, כך על פי גורמי מודיעין, מצד המעצמה השיעית להתפשט גם באזורים שהיו פעם בשליטת דאע"ש, שהובס בחלקים של סוריה ועיראק. 



בשונה מהמצב הנוכחי שבו ישראל יכולה להגיב נקודתית על פעולות שהתבצעו על אדמת סוריה ושיכלו לפגוע בה - דוגמה לכך הן התקיפות של משלוחי נשק שעשו דרכם מסוריה אל חיזבאללה, כך על פי מקורות זרים - הרי שהמצב שבו איראן מתבססת בשטח באמצעות הקמת בסיסיים צבאיים הוא מורכב הרבה יותר. גם כמובן עקב הסיכון שבתגובה איראנית לניסיונות פגיעה ישראליים בכוחותיה, וגם עקב מערכת היחסים הרוסית־איראנית שמתבססת בעיקר על אינטרסים כלכליים וביטחוניים.



איראן רוכשת מרוסיה נשק. כזכור, לפני מספר חודשים היא רכשה את טילי ה־S-300 נגד טילים, זאת, בין היתר, להגנה על מתקני הגרעין שלה. מדובר בעסקה שהדאיגה מאוד את ישראל. מעבר לאינטרס הקר, יש ברוסיה מי שמודעים לסכנה שאיראן תתחזק ותתפשט, ובעיקר לאפקט שהדבר יכול ליצור במזרח התיכון בקרב מדינות סוניות שלהן יש גם כן קשרים אדוקים עם רוסיה.



להערכת יעקב קדמי, לשעבר ראש ארגון נתיב ומרצה ליחסי רוסיה־ישראל, המלחמה בסוריה צפויה להסתיים בתוך כחצי שנה בניצחונו של הנשיא אסד. "השאלה היום היא מה יהיה עם סוריה לאחר גמר המלחמה", אמר קדמי לערוץ הכנסת. "לדעתי, השאלה של נוכחית איראנית יכולה להיפתר רק אם תתקבל החלטה שכל הכוחות הזרים פרט לרוסים, כלומר טורקים, איראנים ושיעים לא סורים, יעזבו את אדמת סוריה. ההסכם הזה צריך להיקבע כהסדר אחרי המלחמה. הפגישה בין נתניהו לפוטין תדון ביום שאחרי סוף המלחמה".



הפגישה היום ברוסיה תתקיים בנוכחות ראש המל"ל הנכנס מאיר בן שבת וראש המוסד יוסי כהן, שהתריע לפני כשבוע בפני שרי הממשלה על שאיפות ההתפשטות של איראן בחלקים מסוריה ומעיראק. זאת, בין היתר, כדי ליצור רצף טריטוריאלי עד לים התיכון וגם לחזק את מעמדה כמעצמה אזורית. כהן ציין גם כי איראן לא נטשה לחלוטין את רצונה להפוך למדינה סף גרעינית וכי הסכם הגרעין בין המעצמות לבינה רק מגביר מגמה זו ומחזק את התוקפנות האיראנית באזור. נתניהו כבר הכריז לקראת הפגישה כי "התוקפנות של איראן לא פחתה כהוא זה אחרי הסכם הגרעין".



48 השעות הקרובות צפויות להיות בעלות חשיבות מדינית, כיוון שלאחר הפגישה עם פוטין ישוב ראש הממשלה מיד ארצה ומחר הוא צפוי לארח בלשכתו את המשלחת האמריקאית לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים בראשות יועצו של הנשיא דונלד טראמפ, חתנו ג'ראד קושנר והשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט. חברי המשלחת צפויים לסייר במספר מדינות באזור, כמו גם ברשות הפלסטינית. סביר כי ראש הממשלה יציג גם בפניהם את האתגרים החדשים שמולם ניצבת ישראל במגרש הסורי.