מזכירות לשכת מפלגת העבודה תתכנס מחר לדיון ראשון עם יו"ר המפלגה אבי גבאי, המבקש להביא את הצעותיו מעוררות המחלוקת להגברת סמכויותיו בפני ועידת המפלגה שתתכנס בתחילת החודש הבא. מזכירות הלשכה, שבה עשרה חברים ובראשה עומד מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני, היא הגוף הקובע את סדר יומה של הוועידה. למרות ההתנגדות ליוזמה של גבאי, ההערכה היא שבסופו של דבר הלשכה תאשר להעביר לאישור הוועידה את השינויים שהוא מבקש.



אתמול קיימה מזכירות הלשכה שימוע ציבורי בנוכחות גבאי לחברי מפלגה שביקשו להביע את דעתם על תוכנית "ארגז הכלים לניצחון" שחשף השבוע יו”ר המפלגה. במשך שעתיים וחצי שמע גבאי דברים מפיהם של עשרות מפעילי המפלגה שביקשו למנוע קרע בשורותיה. אחדים מהדוברים אף תבעו ממנו שלא לפגוע במעמדו של המזכ"ל חרמוני. גבאי מבקש לבטל את השריון המובטח כיום למזכ"ל במקום השביעי ברשימת המפלגה לכנסת ולקצץ בסמכויותיו.



אחת הדוברות, עדינה ולדמן, חברת ועידה מרמת החייל, אמרה ל"מעריב־השבוע": “חרמוני נבחר למזכ"ל המפלגה רק לפני מספר חודשים בתהליך דמוקרטי ושקוף. יו"ר המפלגה צריך לכבד את החלטת החברים. כשנבחר ליו"ר הוא נשא נאום חוצב להבות שבו קרא לחבק ולאחד את השורות, ואז הוא מגיע עם הצעה כל כך דורסנית וכוחנית. אני 40 שנה במפלגה ואני שואלת אותו איך הוא רוצה לצאת למלחמה בלי חיילים, עם צבא מוחלש וממורמר. אם הוא רוצה שלטון יחיד, אז מה ההבדל בינו ללפיד או כחלון. המפלגה היא הבית שלנו, שבו גדלנו, ולא ניתן להרוס אותו. אני מצפה שגבאי יביא לוועידה הצעה מתוקנת. הוא לא יכול לבוא, לזרוק את המזכ"ל ולהכתיב לנו הצעה דרקונית כזאת. מפלגת העבודה היא לא בזק".



בתום השימוע הופסק הדיון במזכירות הלשכה משום שגבאי מיהר לאסיפה בצפון, וכאמור, חברי המזכירות, בהם פרופסור דוד ליבאי, עופר קורנפלד ואחרים, יתכנסו מוחרתיים לקבל החלטה. היום תתכנס ועדת החוקה של המפלגה לעבור על הניסוחים המשפטיים בתיקונים שגבאי מציע להכניס לחוקת המפלגה.



גורם בכיר בעבודה העריך אמש כי למרות המחאות, הצעותיו של גבאי, המבקש בין השאר להקנות לו סמכויות לשריון ארבעה מועמדים לכנסת, למנות שרים מקצועיים בממשלה, למנות גם את יו"ר הסיעה וראשי ועדות בכנסת ולאפשר לו שליטה על תקציב המפלגה - יאושרו במזכירות הלשכה ויובאו בסופו של דבר להצבעה בוועידת המפלגה. “אין תסריט כזה שהלשכה לא תאשר את פניית יושב ראש המפלגה", אמר הגורם.



בתוך כך, חיים רמון, מי שהיה בעבר חבר כנסת ושר הפנים מטעם מפלגת העבודה ולאחר מכן ממקימי מפלגת קדימה, התייחס אתמול ברדיו 103FM ליוזמתו של גבאי לרכז בידיו סמכויות נוספות בשליטה במפלגה, ואמר: "מה שעושה אבי גבאי לא קובע את תוצאות הבחירות. אם יהיו לגבאי ארבעה שריונים או שמונה זה לא ישפיע על הבוחרים. כדי לקחת שלטון צריך מודל נוסף של קדימה. אני עוד נותן צ'אנס לגבאי. אני מקווה שהוא יעשה מה שהוא צריך. אי אפשר לתקוף אותו כבר אחרי חודש. אני נותן לו חודש נוסף של חסד לפני שאני פותח את הפה".