"זהו כשלון אדיר של מדיניות החוץ הישראלית, אבל הוא רחוק מלהיות מפתיע", כך תקף הבוקר (חמישי) יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, בפוסט שהעלה לחשבון הפייסבוק שלו והתייחס לפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא רוסיה פוטין אתמול. "כפי שחששתי, הפגישה היתה נעימה, אבל חסרת תועלת", כתב לפיד. "היום כבר הודיעו הרוסים שאין להם שום כוונות לשנות את מדיניותם. הם ימשיכו לשתף פעולה עם האיראנים בסוריה, ויאפשרו להם להתבסס במרחק של עשרים קילומטר מהגבול הישראלי, עם אפשרות להקים נמל צבאי ובסיס אווירי מול הדלת הקדמית שלנו". 

יו"ר יש עתיד הוסיף: "גם ארה"ב סירבה להתערב למרות כל ההפצרות הישראליות. התברר שבנושא הקריטי ביותר לביטחוננו, הממשלה לא הצליחה להעמיד תוכנית עבודה יעילה גם למול הממשל האמריקאי". 

נתניהו עם פוטין, אתמול. צילום: רויטרס
נתניהו עם פוטין, אתמול. צילום: רויטרס
לפיד תקף ישירות את נתניהו, שלטענתו נכשל בנושא איראן: "עשרים שנה נתניהו מדבר על איראן, ובסוף הגיע לתוצאה הגרועה ביותר האפשרית - איראנים על גבול ישראל. הכשלון הזה רשום על שמו מפני שהוא לא גיבש בזמן מדיניות ברורה, ולא הצליח לייצר את העוצמה המדינית שתאפשר לנו לשנות את המציאות". 

עוד כתב: "כדי להסוות את המחדל, הממשלה עכשיו עושה את הדבר שאסור לעשות – מאיימת איומים ריקים מתוכן שאיש לא לוקח ברצינות. זה אינו מוסיף להרתעה הישראלית, אלא פוגע בה". 

 


שלח: "נתניהו פוחד" 

גם ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד תקף את נתניהו בנושא: "יותר משלוש שנים אנחנו אומרים לראש הממשלה, שמי שלא יוזם ולא מוביל ימצא את עצמו עם מציאות שמכתיבים לו אחרים. מאז סיומו של "צוק איתן" אנחנו דורשים שישראל תוביל, יחד עם השותפות לאינטרסים שלה באיזור, מהלך שבו נהיה שותפים לעיצוב המזרח התיכון על פי האינטרסים שלנו: מיהודה ושומרון עד סוריה, מלבנון ועד החזית מול טהראן. אבל נתניהו לא מוביל, ועכשיו הוא רץ למוסקבה כדי לנסות ולמנוע את חזון הבלהות: איראנים על הגבול". 
 
לדברי שלח, "לרוסיה יש אינטרסים משלה, ובראשם משטר סורי יציב שיבטיח את האחיזה שלה בים התיכון. היא לא נגדנו, אבל גם לא עובדת בשבילנו. ארה"ב נשארת בחוץ, וזה רע מאוד לישראל. רק חזון ברור, יחד עם סעודיה ומצרים וירדן ומדינות המפרץ, ייצור משקל מספיק כדי שוושינגטון תזוז. אבל נתניהו פוחד: מבנט, מהקיצונים בליכוד, מהמציאות. נתניהו, כרגיל, מסביר נהדר אבל לא עושה".
 
"ראש הממשלה מאיים שישראל תפעל צבאית. אני בעד פעולה צבאית כשצריך, אבל הפעלת כוח מביאה תועלת רק כשהיא משרתת מדיניות ברורה. והאיש שמדבר כבר עשרים שנה על איראן, לא קובע מדיניות ולא עושה מה שצריך כדי להשאיר את האיראנים הרחק מהגרעין והרחק מהגבול הישראלי", אמר שלח.