על רקע ביקורו ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוצ'י שברוסיה, שם דן עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין התעצמות איראן באזור המזרח התיכון, טען הערב (חמישי) יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בתכניתם של בן כספית פרופסור אריה אלדד ב-103FM, כי "הפגישה חסרת תועלת". לדבריו, "הכישלון בנושא איראן רשום על שמו של נתניהו".



"אנחנו צריכים לפחד", ירה לפיד, שהוסיף: "ראש הממשלה, לצערי, לא עושה עבודה טובה, אלא עושה מה שהיה צריך לעשות לפני חודשים ארוכים. הולך להיות לנו ציר איראני בסוריה, ממש על הגבול עם ישראל".



הוא הסביר כי "החרדה של נתניהו מתרחשת עכשיו מפני שהוא נרדם במשמרת שלו. אילו הייתי במקומו הייתי עושה מספר דברים: היה צריך לגייס את האמריקאים בצורה טובה יותר משנעשתה עד כה. פוטין מקבל טוב מאוד את נתניהו, אבל בסוף הוא עושה מה שהוא רוצה. לפני כמה חודשים הוא קיבל אותו ואחרי 48 שעות סגר עסקה עם האיראנים. הוא יאשר את הציר הזה ועלול עוד לתת לאיראניים נמל ובסיס אווירי בסוריה".



לטענתו, "אני כבר שלוש שנים מתריע שאיבדנו את היכולת ברמה הטכנית. אם היה משרד חוץ מתפקד והסמכויות לא היו מחולקות בין שישה שרים זה היה נראה אחרת. עד לפני שבועיים לא היה ראש מל"ל בכלל. ברור שאין מדיניות חוץ מתפקדת. מספטמבר 2015 אמרתי שצריך ללכת לוועידה אזורית, לא בגלל הבעיה הפלסטינית, אלא בגלל בעיות נוספות כמו איראן. ביבי השתמט והעדיף להכניס את ליברמן לממשלה ולהתעלם מהבעיות שלנו כעם. אנחנו לא יכולים לייצר היום בריתות עם מדינות המפרץ, מדינות סוניות שהם שותפות טבעיות שלנו לנושא האיראני. במקום זאת אנחנו מספקים להם מודיעין ולא מצליחים לעצור את ההתבוססות האיראנית בסוריה".



"אם ראש ממשלת ישראל יצלצל ויבקש פגישה מפוטין הוא יקבל אותה. לא משנה אם זה יהיה נתניהו או אני. הרוסים כעת 'דופקים אותנו' כשהם ממשיכים לקיים ציר עם האיראנים והופכים לשותפים צבאיים. מה עוזר לנו שנתניהו נפגש בסוד עם פוטין? באופן המעשי אנחנו היינו צרכים לייצר מנופים. הקבינט שלנו מודיע על איומים ריקים מתוכן שאנחנו נפעיל כוח. מדינת ישראל לא צריכה לאיים אלא אם היא לא מתכוונת לממש. היות והקבינט לא יממש איום פיזי בסוריה, שימתינו לעת של פעולה אמיתית".




בתוך כך, ליו"ר יש עתיד הייתה ביקורת גם על אי ההתקדמות ביחסים עם הפלסטינים. לדבריו, "אנחנו לא ניסוג מחר משטחים ואנחנו לא מקימים מחר מדינה פלסטיני, אך יכולנו להיות בתוך תהליך מדיני ואזורי. תהליך מדיני כולל את הנושא הפלסטיני. התהליך הזה לא צריך לתת תוצאות כעת. אם אתה לא עושה שום דבר הדברים יחלו לפנות כנגדך. מה שקורה בסוריה הוא דוגמה מובהקת לאינטרס ישראלי שחשוב מאין כמותו לקיומנו. הוא מוזנח לחלוטין ואנחנו לא מצליחים לעמוד מול רוסיה וארצות הברית".

בהתייחס לדיווחים על צירופו של ראש המוסד לשעבר רם בן ברק ליש עתיד אמר לפיד: "הוא איש בטחון מהמובילים במדינת ישראל. אני מנהל את השיחות שלי עם אנשים באופן פרטי לא דרך הרדיו. אחת הסיבות שאנשים מדברים איתי זה כי יודעים שהשיחות עמי נשארות אצלי. ההנחה המקובלת במערכת הפוליטית היא שהבחירות הבאות יתקיימו באפריל 2018".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן