מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ביקר היום (רביעי) בגבול רצועת עזה בליווי שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון וסגן הרמטכ"ל, אלוף אביב כוכבי. המזכ"ל טס בסיור מוסק מעל שמי ישראל, סייר במנהרת טרור של החמאס בדרום הרצועה ונפגש עם תושבי עוטף עזה. לאורך הביקור המזכ"ל שמע סקירות על האתגרים הביטחוניים של ישראל בגזרת הדרום וכן על המצב ברצועה תחת שלטון החמאס .



במהלך הביקור אמר השגריר דנון למזכ"ל: "החמאס ממשיך להתחמש כדי לפגוע באזרחי ישראל ומנצל את סיוע הקהילה הבינלאומית לצורכי טרור על חשבון תושבי הרצועה. במקום להבטיח עתיד טוב יותר לילדי עזה, החמאס הפך אותם לבני ערובה ומשקיע את משאביו בחפירת מנהרות טרור רצחניות." דנון הוסיף כי: "בזמן שהחמאס מחנך את ילדי עזה לשנאה ולטרור, תושבי עוטף עזה עומדים איתנים מול איומי הטרור האלה במשך שנים, הם משגשגים ומשקיעים בפיתוח האזור עבור דור העתיד".



מזכ"ל האו"ם בסיור בעוטף עזה. צילום: שלומי אמסלם



גוטרש נפגש אמש עם אמם של ארבעת רוצחי הישראלים לבית משפחת אבו חמיד, אשר נשלחו בבתי דין צבאיים בישראל ל-19 מאסרי עולם. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית, המזכ"ל אמר למשפחות האסירים, כי "אנו מבינים את הסבל של האסירים הפלסטינים, ונעשה את המגעים עם הנוגעים בדבר כדי להפסיק את סבלם".



גוטרש ביקר גם ביקר במוקאטעה בראמללה, והניח זר פרחים על קברו של יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר יאסר ערפאת. "אעשה הכל כדי לתמוך בתהליך שלום רציני שיביא להקמת שתי מדינות, ובד בבד לשפר את איכות החיים של העם הפלסטיני", אמר גוטרש בתום הביקור. "היו לי רגשות מעורבים כאשר ביקרתי במוזיאון ערפאת – החשוב בהם הסבל של העם הפלסטיני".



ביום שני נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם נשיא המדינה ראובן ריבלין. ראש הממשלה נתניהו המשיך את מסע ההסברה שלו לגבי האיום האיראני ואמר כי איראן הופכת את סוריה לבסיס של התבצרות צבאית כחלק מהמטרה המוצהרת שלו להשמיד את ישראל. "הרפובליקה האסלאמית בונה מפעלים לייצור טילים בסוריה ובלבנון. זה משהו שישראל לא יכולה לקבל, משהו שהאו"ם לא יכול לקבל", אמר נתניהו.



נתניהו האשים את את הארגון בראשו עומד האורח הפורטוגלי ואמר כי האו"ם נכשל בכל מה שנוגע לישראל. "ככל שזה נוגע לתפקידו לשמור על המורשת העולמית. אונסק"ו שם ללעג את המורשת הזו". לדברי ראש הממשלה, "האו"ם קיבל מנדט לשאוף לשלום, אך הוא מאפשר לפלסטינים לפזר דברי שטנה במוסדותיו. האו"ם קיבל מנדט לקדם זכויות אדם, אך בפורומים השונים שלו הוא מאפשר למפרי זכויות האדם הגרועים ביותר להאשים את ישראל בהפרת זכויות אדם".