ארדואן לא ישמח לשמוע: סגן הרמטכ"ל לשעבר, אלוף (מיל') יאיר גולן, אמר היום (שלישי) בכנס שנערך ב"מכון למדיניות המזרח הקרוב" בוושינגטון, כי ה-PKK, המחתרת הכורדית בטורקיה, אינו ארגון טרור וכי הוא מעוניין לראות מדינה כורדית במזרח התיכון. "מהפרספקטיבה האישית שלי, ה-PKK אינו ארגון טרור. אולי זה ייצור כותרות אבל כך אני מסתכל על הדברים", אמר האלוף גולן. "אז כן, אני ארצה לראות...אני לא יכול לשרטט את הגבולות המדויקים.  אני לא יכול לשרטט איך מביאים יחד- אם עושים זאת-  את הכורדים האיראנים, הכורדים העיראקים, הכורדים הסורים והכורדים הטורקים. אולי זה לא יתממש בתקופתנו".



גולן, שנמצא בביקור בארה"ב, הוסיף: "אבל באופן בסיסי, כשמסתכלים על איראן במזרח ועל חוסר היציבות באזור, ישות כורדית מוצקה ויציבה באמצע הביצה הטובענית הזו- זה לא רעיון גרוע". מנחה האירוע הגיב לדבריו ואמר: "אפסו הסיכויים שתזכה בפרס איש השנה של (נשיא טורקיה) ארדואן"- וגרר פרצי צחוק בקהל. 



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפגישתו עם נשיא ארגנטינה כי "ישראל מתנגדת ל pkk ורואה בו ארגון טרור, בניגוד לטורקיה שתומכת  בארגון הטרור חמאס". לדבריו, בעוד שישראל מתנגדת לטרור באשר הוא, היא תומכת במאמצים הלגיטימיים של העם הכורדי להשיג מדינה משלו.


כזכור, ה-PKK מוגדר כארגון טרור על ידי ארה"ב והאיחוד האירופי. הארגון החל את מאבקו האלים למען מדינה עצמאית למיעוט הכורדי בטורקיה בשנת 1984 ובסכסוך שפרץ בין שני הצדדים נהרגו עשרות אלפים, רובם כורדים. בשנים האחרונות, ה-PKK ניהל מו"מ לשלום עם טורקיה ואף הודיע כי הוא מוכן לוותר על הדרישה למדינה עצמאית ולהסתפק באוטונומיה וברפורמות דמוקרטיות. המו"מ בין שני הצדדים פסק ב-2014.

לוחמות ולוחמים כורדים בסוריה. צילום: רויטרס
לוחמות ולוחמים כורדים בסוריה. צילום: רויטרס


בסוריה, הזרוע המקומית של הארגון, ה-YPD, ממלאת תפקיד מרכזי במאבק בארגון הטרור דאעש וזוכה לסיוע אמריקאי- למרות התנגדות חריפה מצד טורקיה, שאף מבצעת חדירות צבאיות לשטח המדינה על מנת לתקוף את הכוחות הכורדים. בצפון עיראק, המיעוט הכורדי מקיים ממשל עצמי ואף מנהל יחסים קרובים עם ישראל שהחלו כבר בשנות השבעים.