התחממות בקשר בין ישראל לבין אחת ממדינות המפרץ: מלך בחריין, חמאד בין עיזא אל כליפא, מוקיע את החרם הערבי על ישראל ואמר כי אזרחי המדינה רשאים לבקר בה. המלך, שלארצו אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אמר את הדברים לרב אברהם קופר, יו"ר מרכז שמעון ויזנטל בלוס אנג'לס, באירוע בין דתי בו נחתמה הצהרה המגנה את השנאה והאלימות הדתיות. במהלך האירוע, ניגנה התזמורת הלאומית הבחריינית את "התקווה".

הרב קופר, יחד עם שותפו, הרב מרווין האייר, ביקור בבירת בחריין,  מנאמה מוקדם יותר השנה. לדברי קופר, הביקור היה פותח עיניים. "היתה כנסיה עם צלב ענק ליד מקדש הינדואיסטי ולא רחוק משם מסגד מרשים. אפילו בית כנסת קטן, היחיד במפרץ הפרסי, עדיין עומד בעיר העתיקה של מנאמה", הוא סיפר. האייר וקופר נפגשו עם המלך חמאד ודנו עמו באפשרות להקים מוזיאון לסובלנות דתית בעיר הבירה. 

עשרות בודדות של יהודים, אבל המלך חוגג את חנוכה

בבחריין גרים פחות מ-1.5 מיליון בני אדם. 70% מהם הם מוסלמים, 14.5% נוצרים ו-2.5% הינדואיסטים. מספר היהודים במדינה עומד, ככל הנראה, על בין 36 ל-40 בני אדם. למרות זאת, הודה עזרא אברהים נונו, יהודיה, שירתה עד לפני מספר שנים כדיפלומטית בארצות הברית, והיתה בכך האישה הערבייה הראשונה שייצגה מדינה ערבית בשליחות דיפלומטית. 
 
רוב היהודים עזבו את בחריין בעקבות הפרעות ב-1947 וב-1967, אולם ההערכות הן שאת המהומות נגד היהודים יזמו גורמים פרו-פלסטינים חיצוניים, וכי האזרחים עשו מעל ומעבר על מנת להגן על שכניהם היהודים.
 
עם עלייתו של המלך חמאד, ב-2002, נטען כי מצב הסובלנות הדתית והיחסים בין הקבוצות הדתיות השונות הוא כמעט אוטופי. המלך, לו יש אוסף מרשים של תקליטי פרנק סינטרה, הטמיע את הסובלנות הדתית הן לחוק של המדינה ועל ידי דוגמה אישית. כך למשל, מאז 2015 הוא מציין חג החנוכה יחד עם יהודים ומוסלמים.
 


דבריו של המלך באים קצת יותר משבוע אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הקשר עם מדינות ערב גדול יותר מבכל תקופה אחרת בתולדות ישראל. נתניהו ציין כי המדינה מחזיקה בקשרים חשאיים עם מדינות מוסלמיות רבות. "מה שקורה בפועל עם גוש המדינות הערביות, לא קרה בתולדותינו גם כשחתמנו על הסכמים. בפועל שיתוף הפעולה בדרכים שונות ברמות שונות, עדיין לא חוצה את רף ההחצנה, אבל מה שיש מתחת לרף ההחצנה זה הרבה יותר גודל מכל תקופה אחרת בתולדות ישראל".

לפני חודשיים דווח כי ישראל פנתה לערב הסעודית על מנת לאפשר טיסות בין תל אביב למכה  - העיר הקדושה לאסלאם - בכדי לאפשר למוסלמים המאמינים בישראל לקיים את מצוות החאג'.  שר התקשורת איוב קרא אמר לבלומברג כי ישראל מקווה שבמקום שהאזרחים המוסלמים יצטרכו לעשות את הדרך בת 1,000 הק"מ באוטובוסים, הם יוכלו לעשות אותה באוויר ובהרבה פחות זמן. 
 
"המציאות השתנתה", אמר קרא בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג, "זה זמן טוב להעלות את הבקשה, ואני עובד מאוד קשה על זה". לדבריו, הוא שוחח עם גורמים בריאד ובעמאן על החאג' והם "מוכנים לעשות זאת, אבל שזה נושא רגיש ועדיין נתון למו"מ".