כמעט הודחה: חברי ועידת מרצ התכנסו אמש (ראשון) להצבעה שהייתה יכולה להיות גורלית לעתיד המפלגה, אך מהתוצאות המלאות עלה כי חברי הוועידה לא הצליחו להגיע להכרעה בנושא הקדמת הבחירות לתפקיד יושב הראש. שתי ההצעות, שאותן ראתה יו"ר מרצ זהבה גלאון כמבחן אי-אמון למעמדה, עברו, אך לא ברוב מספיק כדי להביא לבחירות חדשות במפלגה וכך למעשה להדחתה. בכך, הוויכוח הפנימי בתוך המפלגה יימשך והוועידה הבאה שתיבחר ב-26 באוקטובר תצטרך לשבור את המבוי הסתום שייצג את כהונת הוועידה הנוכחית.



מקורות בסביבת גלאון אמרו ל"מעריב אונליין" כי אין בכוונתה להתפטר וכי היא תמשיך להביא את הפריימריז הפתוחים להצבעה בוועידה הבאה, מתוך מטרה לפתוח את השורות ולהביא למרצ חזקה וגדולה יותר. אבי דבוש, מגיש ההצעה, אמר: "אני חושב שתוצאות ההצבעה הראו כי מרצ רוצה לגדול, רוצה שינוי. מקווה שהיו"ר גלאון תשמע לתוצאות ההחלטה".



גלאון אמרה כי "במאבק בוועידת מרצ התברר שאין גבולות. זה לא ירפה את ידי בהמשך המאבק לפתוח את מרצ לפריימריז פתוחים. אמנם ההצעה להקדמת הבחירות לתפקיד זכתה לרוב של 55% תומכים מול 45% מתנגדים, אך היא לא זכתה ל-60% הנדרשים כדי לעבור. עבורי, המאבק על פתיחת השורות במרצ עובר שלב".



ח"כ גילאון בוועידת מרצ. צילום: יובל בר





"עוד מעט תיבחר ועידה חדשה. 18 אלף איש התפקדו למרצ, ומגיעה להם ההזדמנות להשפיע על המפלגה. אני מתכוונת להעלות גם בוועידה החדשה את ההצעה להנהיג במרצ פריימריז פתוחים. למהלך הזה יש רוב מכריע, של 83% מציבור מצביעי מרצ. אני מאמינה שהגיע הזמן להקשיב להם. מרצ צריכה לפתוח את השורות ולרענן את עצמה, וכדי שרשימתה לכנסת תהיה מגוונת וגדולה. מרצ יכולה להגיע לעשרה מנדטים, אבל היא חייבת להיפתח", הוסיפה.



"למרות שמה שתואר כהצעת פשרה חיבר את כל מתנגדי הפריימריז הפתוחים, נכשל הניסיון של ועידה שתוקפה פג בעוד כחודש להכתיב את מראה מרצ לוועידה הנכנסת. הוועידה האחרונה ראתה שקרים, ניסיונות לאחז עיניים והרבה מדי פוליטיקה קטנה וקטנונית. זה לא הולך לרפות את ידי, להיפך", אמרה.



אם בדרך כלל ועידות מפלגתיות הן אירוע חגיגי, הוועידה שהתכנסה הרגישה מתוחה וחברי המפלגה היו מותשים מחודשים רבים של מריבות פנימיות, ולקראת הכרעה שיכולה לשנות את מסלול המפלגה. על פרק יומה של הועידה עמדה הצבעה על הקדמת מועד הבחירות לתפקיד יושב ראש המפלגה, מהלך שיושבת הראש הנוכחית, זהבה גלאון, רואה כניסיון הדחה. 


יו"ר הוועידה, אורי זכי, פתח את דבריו ואמר כי בדרך כלל הוא "שמח וגאה לפתוח את ישיבות הוועידה", אך הוסיף כי בפעם זו אין הוא חש כך, וזאת בשל המריבות הפנימיות, השיח הבוטה, לדבריו ו"חוסר יכולת ההנהגה להגיע להסכמות".            

גלאון תקפה בנאומה בוועידה את חבריה למפלגה ואמרה כי "האנשים שהחליטו לכנס אתכם היום התפשרו בינם לבין עצמם. פשרה בין אנשים שהסכימו זה עם זה זה לא פשרה, אלא תיאום עמדות. מסתבר שהאנשים שמציעים את ההצעה הזאת מדברים על הצבעת אי האמון הזאת כמנדט מכובס, ראיתי הרבה מכבסות בחיי".

יו"ר מרצ הוסיפה כי "נשלחו אמירות בווטות באופן אנונימי", ושאלה "אלה הפנים שלנו? אם השיטות האלה יצליחו אותם אנשים ישתמשו בשיטות האלה בהמשך? אתם הבעתי בי אי אמון וקיבלתי זאת בהכנעה. הצעתי לקצר את תקופתי בשנתיים ואמרתם לי לא, אמרתי שאנסה שוב בוועידה הבאה, אך במקום לחזור ולהציע שוב ושוב את אותה הצעה?"

ח"כ אילן גילאון אמר בנאומו: "אני 40 שנה בפוליטיקה, ואני לא יודע איך מתמודדים עם מצב כזה", ציין גילאון, "אני מתנגד לפריימריז, אבל אני לא מתאבד על שיטה, פריימריז שמבוססים על כסף לא פותחים שורות. אנחנו מפלגה שהיו בה תמיד מועמדים ראויים אבל מעולם לא היה מצב שבו השמיצו את מרצ מבחוץ".

תקרית אלימה נרשמה במהלך הוועידה רוויית היצרים כאשר עובד מפלגה וחבר מהתא הגאה במפלגה הגיעו לכדי דחיפות לאחר שהחבר בתא הגאה הפריע לנאומו של ח"כ עיסאווי פריג' בקריאות הומופוב.

ועידת מרצ הערב. צילום: יובל בר


לדבריה של גלאון, ההצעות העולות הערב להצבעה בוועידת המפלגה אינן פשרה אלא "הבעת אי־אמון בי ומסר למתפקדים: 'אנחנו מפחדים מכם'". היא קראה ל־1,000 צירי הוועידה להגיע ולדחות את ההצעות שעל הפרק. כדי לאשר הערב את ההצעה שתובא להצבעה יש צורך ברוב של 60% מצירי הוועידה. ח"כ גלאון רמזה לאחרונה כי אם תובס בהצבעה, תשקול את המשך דרכה.

את הצעת ההחלטה המקורית שזימנה את הוועידה בדחיפות הגיש פעיל המפלגה אבי דבוש, המייצג אופוזיציה פנימית לגלאון. דבוש תבע את קיצור כהונת היו"ר ובחירות בזק עוד בוועידה הקיימת. לטענתו, המפלגה חייבת להיות מוכנה לבחירות כבר עכשיו. זאת, אף שגלאון נבחרה לכהן עד ינואר 2019.
לבסוף, בשל הסתייגויות להצעה המקורית לקצר את כהונתה של גלאון, הוגשה הצעת פשרה שעליה תצביע הערב הוועידה, ובה נאמר כי "נושא שיטת הבחירות- פריימריז פתוחים כפי שמציעה גלאון, או רגילים, יועלה ויוכרע שוב בוועידת מרצ החדשה, ובלבד שהבחירות ליו"ר מרצ יתקיימו לא יאוחר מסוף פברואר 2018".

דבוש נימק את הצעתו ל"מעריב אונליין" ואמר כי "כל המפלגות הדמוקרטיות כבר קיימו פריימריז, כל הדיקטטוריות כבר בקמפיין בחירות, ורק אנחנו מחכים לינואר 19. אנחנו ניסינו לקדם את הבחירות בהסכמה ולכן הועידה הוא הגוף המוסמך"

זהבה מדברת על הדחה

"זה בדיוק העניין, היא לוקחת את זה לפן הפרסונלי, יש המון כבוד לזהבה, היא לא העניין, העניין הוא מרצ, העניין הוא השמאל הישראלי, הוא המצב של המדינה ולכן אנו חושבים שזה נכון, לצערנו היא לקחה את זה ככה, אנחנו לא רואים בזה הדחה או אי אמון. היא זאת שהפכה את זה לעניין של אי אמון, היא יכלה לללכת עם התהלי, ולכן כרגע זה סוג של הצבעת אי אמון, אבל אני מקווה שאנשים עדיין יצביעו בעד ההצעה".

האם בכוונתך להתמודד?

"אני עדיין שוקל את הדבר הזה, יש הרבה שיקולים, גם אישיים, גם כלכליים ומשפחתיים, אני יכול להתמודד כרגע או ב-2019,זה לא הדבר החשוב כרגע. אני חושב שהתמודדות ב-2019 תהיה קרובה מדי לקרחון".