בעקבות הפיגוע שהתרחש אמש (ג') בהר אדר בו נרצחו שלושה ישראלים, התייחס צבי יחזקאלי, הכתב לענייני ערבים של 'חדשות 10', בתוכנית של ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-FM103 לאפשרויות שעומדות כעת לרשותו של יושב ראש הרשות הפלסטינית. "24 שעות לאחר האירוע אנחנו יודעים כי אדם שהיה לו אישור עבודה החליט שעדיף לו ולמשפחתו שהוא יהיה שהיד וגיבור. זוהי עובדה שלא נעלמת מהחברה הערבית בגדה".



קורים כיום שני מהלכים שהולכים להשפיע עלינו בשנה האחרונה, הראשון הוא הפיוס בין חמאס לפת"ח. כאשר אבו מאזן מחליט להתפייס עם חמאס זה אומר שהוא ייקח אחריות על רצועת עזה, חמאס יסרב לפרק את נשקו ויהפוך להיות יותר לגיטימי. זוהי המורשת שאבו מאזן ישאיר אחריו. הוא בן 84 עם בריאות ממוצעת ואף החלים מסרטן לאחרונה. הוא מבין שעליו להשאיר מורשת".



עוד הוסיף יחזקאלי כי "בידו של אבו מאזן מגולגלת המפה הנדיבה שנתן לו אולמרט והתשובה שהייתה לאבו מאזן על המפה הזו הייתה 'אני אחשוב על כך'. ישנה מורשת מדאיגה שמשאיר אבו מאזן כשהוא נתן לגיטימציה לאלימות ואף דחף במעט את אינתיפאדת אל אקצא. הוא האיש שבחר באופציה הלא אלימה ועדיין נותר לפלרטט עם האלימות. הכוחות החמושים בגדה עומדים על הגדר כיום, אני לא ידוע אם הם ימשיכו לעמוד עליה כשיגיע המנהיג הבא או שהם יהפכו לכוח בפני עצמם. כשהכוחות הללו נכנסו לפעולה בשנות האלפיים למדנו מהי אינתיפאדה".



על ההסתות בגדה טען: "ההסתה קיימת תמיד למרות שישנה אווירה שונה במשטרי ערב. בתחילת שנת הלימודים הגיעו אל הכיתות אנשי המלך עבדאללה הירדני ומיהרו לאסוף את ספרי הלימוד מחשש לזרעים של איסלאם קיצוני בבתי הספר. המלך יודע שאם הוא יעודד אינתיפאדה אצלו הוא יהיה זה שיחטוף ממנה. מנגד, ההסתה עדיין קורת ברשתות החברתיות ושם אין עליה שליטה ופיקוח. ברשת עדיין קיים טרנד מלהיט ומסית כאשר לכל אחד יש במה באינטרנט והוא יכול לעשות עמה מה שהוא רוצה".



כשנשאל האם אבו מאזן יפסיק להעביר כספים למשפחות של מחבלים השיב: "למה שאבו מאזן יעשה זאת? אבו מאזן מסתכל ורואה את טראמפ שצעק עליו ומצד שני, יש לו את אירופה בכיסו שתומכת בו ועדיף לו להתעקש מול האמריקאים ולהתמודד עם הסיטואציה. שהיד שפוצץ עצמו בקניון מקבל קצבה ואבו מאזן לא מוכן לוותר את הקצבה הזו שמחברת אותו אל העם שלו".



עריכה: איתמר זיגלמן