ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום (שלישי) במעלה אדומים. בין דבריו הוא התייחס לפיוס הפלסטיני בין פת"ח לחמאס. "אנחנו מצפים מכל מי שמדבר על תהליך שלום להכיר במדינת ישראל וכמובן להכיר במדינה יהודית ואיננו מוכנים לקבל פיוסים מדומים שבהם כביכול הצד הפלסטיני מתפייס על חשבון הקיום שלנו", אמר ראש הממשלה. "מי שרוצה לעשות פיוס כזה, ההבנה שלנו היא פשוטה מאוד: תכירו במדינת ישראל, תפרקו את הזרוע הצבאית של החמאס, נתקו את הקשר עם איראן שקוראת להשמדתנו ועוד כהנה וכהנה. יש דברים מאוד ברורים וגם הדברים האלה נאמרים בצורה ברורה".



מוקדם יותר הגיבו לפיוס גם שר חינוך נפתלי בנט והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן. לדברי בנט, על הקבינט להודיע על הפסקה מידיית של העברת כספי המסים לממשלת חמאס בראשות אבו מאזן. "ישראל צריכה להפסיק להיות הכספומט של הטרור. לא מדובר בפיוס פלסטיני אלא בחבירה של אבו מאזן לארגון טרור רצחני. העברת כספים לממשלת חמאס משולה להעברת כספים מישראל לדאעש - אנו נקבל טילים עלינו בתמורה לכספים האלו", הסביר יו"ר הבית היהודי.



עוד אמר בנט, כי על ישראל להגדיר שלושה תנאים כקווים אדומים בטרם יועברו הכספים: החזרת גופות שאול אורון והדר גולדין, הכרה של חמאס בישראל והפסקת ההסתה ותשלום המשכורות מהרשות לטרוריסטים הכלואים בישראל. השר בנט צפוי לעלות את הדרישה בישיבת הקבינט הקרובה.



השר ארדן אמר בערוץ הכנסת ש"ממשלת הפיוס הזאת נראית כמו תרגיל של אבו מאזן והרשות הפלסטינית". לדבריו, "אין דרישה חד משמעית של חמאס להכיר בישראל. יש איזו אמירה לגבי הצורך להזניח את נשקו. אם החמאס יהפוך להיות חבר בממשלה הפלסטינית זה מחייב את ישראל לשנות את הגישה שלה נגד הרשות הפלסטינית. גם בעניין קיזוז כספי המסים וגם כלפי הטלת סנקציות בגלל המשך ניסיונותיה להתקבל לפורומים בינלאומיים ולפגוע בישראל".



חמדאללה והניה ברצועה. "תכירו במדינת ישראל", דורש רה"מ. צילום: רויטרס
חמדאללה והניה ברצועה. "תכירו במדינת ישראל", דורש רה"מ. צילום: רויטרס



הממשלה הפלסטינית הגיעה אתמול לראשונה לרצועת עזה, שלוש שנים אחרי הביקור האחרון שלה. השרים בממשלה הגיעו ברכבים מרמאללה לרצועת עזה, כשהם מלווים בעשרות אנשי ביטחון. בקבלת הפנים שנערכה לממשלה היו נציגים לכל הפלגים הפלסטינים כולל חמאס. את הממשלה קיבלו אנשי הרצועה בשמחה רבה ובשירים, ואף חולקו סוכריות במקום



ראש הממשלה הפלסטיני, רמי חמדאללה, אמר כי "הגעתה של הממשלה הפלסטינית לרצועת עזה במסגרת יישום הפיוס הפלסטיני וסיום הפילוג הכואב שכולם הולכים לקראת אחדות". במסיבת עיתונאים שערך במעבר ארז, לפני כניסתו לעזה, הוא הוסיף כי "באנו לכאן בהוראת הנשיא אבו מאזן כדי להגיד ולהצהיר שהמדינה לא יכולה להיות בלי רצף גאוגרפי בין הגדה המערבית לרצועת עזה. אנו רוצים לסגור את פרק הפילוג מאחר והדרך היחידה למדיה היא האחדות".


ביום רביעי האחרון הצביע ה"אינטרפול", ארגון השיטור הבינלאומי, בעד הצטרפותה של הרשות הפלסטינית כחברה מן המניין. המשמעות המיידית היא כי כעת לפלסטינים תעמוד האפשרות כחברה בארגון להוציא צווי מעצר לקציני צה"ל המבקרים במדינות שונות בעולם, זאת לכאורה, על פשעים שביצעו נגד האוכלוסייה הפלסטינית במהלך שירותם. נוסף על כך, מדובר בניצחון תודעתי חשוב בכך שארגון בינלאומי משמעותי מצרף אל שורותיו את הרשות במעמד של מדינה.

עד לרגע האחרון נעשו ניסיונות מצד ישראל למנוע את המהלך, אולם הצעה לדחות את הדיון בנושא הצטרפות הפלסטינים נתקלה בהתנגדות מצד המדינות החברות וההצעה נפלה ברוב של 61% שהתנגדו לדחייה. בנוסף נעשו ניסיונות להפעיל לחץ על הפלסטינים למשוך את ההצעה, לחץ שהופעל עליהם בעיקר מצידה של ארצות הברית בדומה למקרה בו ביקשו הפלסטינים להתקבל לארגון התיירות הבינלאומי אך משכו את הבקשה ברגע האחרון והיא תידון רק בשנת 2019.